Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xotica
Hejsan!
Har nyligen trimmat min 2.4t v70n -03 automat med bsr och jag har ednast testat med 95 oktan än så länge då jag fortfarande har över halva tanken kvar. Jag märker iaf en otroligt stor skillnad på bilen nu efter BSR trimmet.

Ngn av er som har en BSR trimmad 2.4T som testat 95 oktan vs 98 oktan ? dvs ifall det blir extra pulver under huven än det befintliga jag redan har då jag kör 95 oktan. vidare ifall soppaförbrukningen ändras åt ngt håll etc etc .. berätta gärna vad ni själva upplevt/tycker

Mvh//André
Användarvisningsbild
av Loner
Trimmet är som sagt optimerat för 98, vid hårdkörning kommer motorn att spika oftare och mera med 95 oktan. Men nån prestandaskillnad lär du inte märka förrutom om/när det spikar.

/L
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Du bör nog märka lite skillnad iofs har jag en 9-5 med maptun steg3 och det märks skillnad men jag hade även ett bsr steg2 till min gamla V70xc 99 och jag märkte faktiskt skillan inte mördande mycket men ändå. Kan tilläggas att det var sommar och ca 25 grader. Sommardäck bf98 vinterdäck bf95. Jag kör dock med bf98 året om eftersom prisskillnaden på 30kr/tank (70l) är marginel och man ger bilen en bättre vardag.
av S.t.r.a.n.D
Som sagt, din bil är nu optimerad för 98oktan och eftersom du skaffat detta så gissar jag att du gillar att gasa till lite ibland och det är de gångerna du vill ha 98 i tanken.

Jag vanliga fall tankar jag alltid 98 oktan men det har ju hänt nån enstaka gång att man är ute i skogen eller nån liten hål och måste tanka och alla har ju inte 98. Jag märker också skillnad, om än inte så stor. Svårt att förklara men bilen känns mindre pigg med 95.
Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer

Tänkt lossgöra ventilkåpan fö[…]

Fick tillbaka hastighetsmätaren idag. Montera[…]

Trasig taklucka

Biltema har 3mm plexiglas. Skär ut lämpl[…]