Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Sparkz skrev:Skulle kunna vara nåt med matningen till styrenheten ja... Som den behöver lite fart på generatorn :???:
Skulle det kunna förklara även mitt tidigare skumma problem med instrument belysningen som började lysa skitsvagt och bilen bara gick på halvgas?

Men den borde ju ladda mer då när man trycker upp den i lite mer varv så får inte ihop det med generatorn riktigt heller... sen eftersom det försvann när jag bytte batteri och slipade jordningar så tror jag detta är en annan historia.
Det är inte så att generatorn inte laddar alls förrän du är uppe i 3000 varv? T ex på grund av att batterilampan är trasig eller kontakterna därifrån till generatorn glappar? Så är det på min bil nämligen, generatorn går igång ändå just runt 3000 varv...

I och med att vissa problem försvann när du bytte batteri? Som inte är lika urladdat som det gamla...
jenku skrev:Det är inte så att generatorn inte laddar alls förrän du är uppe i 3000 varv? T ex på grund av att batterilampan är trasig eller kontakterna därifrån till generatorn glappar? Så är det på min bil nämligen, generatorn går igång ändå just runt 3000 varv...

I och med att vissa problem försvann när du bytte batteri? Som inte är lika urladdat som det gamla...
m a o - lyser laddningslampan INNAN du startar bilen - bara tändning på ?

/emwtur
emwtur skrev:
jenku skrev:Det är inte så att generatorn inte laddar alls förrän du är uppe i 3000 varv? T ex på grund av att batterilampan är trasig eller kontakterna därifrån till generatorn glappar? Så är det på min bil nämligen, generatorn går igång ändå just runt 3000 varv...

m a o - lyser laddningslampan INNAN du startar bilen - bara tändning på ?

/emwtur
ska kolla det, hade genaratorn inte laddat nåt under 3000rpm skulle jag blivit stående för länge sen, kör i princip bara runt 1500-2000rpm.

Idag tändes inte srs lampan en enda gång, inte vid nån uppstart och tändes inte sen heller.

Börjar misstänka att det är nåt glapp nånstans :evil:
när jag åkte till och från jobbet idag så lös den inget alls, inte vid uppstart och inte vid körning heller, när jag däremot kom hem igen och skulle dra till en polare lös den vid uppstart så man varvade bara upp bilen till 3000rpm så den slockna så vare bara på med smilet.

Sen en 40 minuter senare gled vi iväg till affären och då tändes aset vid uppstart, varvade till 3000 och såg glad ut, in på affären handla, sen ut igen, så lös fanskapet igen.

Varvade upp till 3000rpm och såg glad ut och åkte hem igen.

Får se om den lyser imorrn när man drar till jobbet...

Finns det nåt vanligt ställe det blir glapp i elsystemet på 945 -94? nåt som kan påverka srs lampan iaf.. bör väl tillägga att bilen slår om till 32 000 mil om 200 mil...
sånt där ska man aldrig säga för när jag körde iväg med släpet för att justera bromsarna så tändes aset igen, men slocknade som vanligt vid 3000rpm. (tror den slocknar vid närmare 2700, kollade lite nogrannare vid 2 tillfällen idag.)
Tänkte på det du skrev ovan att om generatorn inte laddar under 3000 rpm så skulle bilen dött för länge sen. Det är alltså så vid det felet jag menar att om du varvar upp till 3000 en gång så laddar den även på lägre varvtal därefter. Stänger du av bilen och sätter på den igen laddar den åter inte tills du varvar upp till 3000 igen, sen laddar den åter i alla varvtal!

Bara som ett förtydligande då.
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&[…]

Nya skärmarna

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=86&[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" oc[…]

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]