Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Såna där produkter har alltid facinerat mig, kanske inte direkt ur bensinbesparingssyte utan ur ett prestandaperspektiv. En sån där manick ska alltså plussa 10% och dessutom spara bränsle. På en turbomotor lär det ju vara bortkastade pengar då turbon slår sönder virvlarna bland annat.
på en sugmotor så skulle det ju rent teoretiskt kunna funka, om det inte vore för en enkel detalj: vad händer med luften som roterar? Jo, den söker sig mot röret och tappar hastighet framåt mot motorn.
Tänkt att man skulle ha provat nån gång, det är sällan mirakelprodukter funkar man ibland hittar man ju nån. Ska man kanske nappa på erbjudandet om en sån där i en månad?
av *pettson*
eccy243 skrev:Jag funderar nästan om man ska beställa en och göra ett vetenskapligt test på rullande landsväg, eller på en lös motor i ett motorlabb. Där kan man ju noggrant mäta både bränsleåtgång och effektskillnad.
Du får nog tänka dej att mäta med MINST 10 olika motorer med samma spec. Alla sittandes i bänk. Annars kommer du inte förbi marginalerna som slumpen har.
Om det varit så enkelt att spara 20-30% så hade det varit gjort redan från fabrik eller stora tillbehörstillverkare.. Det är alltid samma suckar på motorlabbet när dom hör om dylika tingestar...

Placeringen på bränslespararen och det faktum att den inte har någon rörlig del gör att den inte har möjlighet att påverka annan utrustning. Jag förstår om någon oroar sig över luftmassemätaren. Ingen fara, den påverkas inte. Laddningen i cylindern blir mer lättantändlig och man får en bättre förbränning. Lambdasonden känner av förändringen och bränsletillförseln ställs ner till optimal nivå enligt den från fabrik förinställda kurvan för bränsletillförseln.

Förändras flödet markant över MAF så finns det t.o.m risk att den bränner. Vad som händer är snarare att systemen kommer att kämpa för att hålla rätt lambdavärde eftersom det frångår det från fabrik avsedda..

Skall det ge effekt så skall i alla fall tillverkaren ha modellspecifika applikationer för att det överhuvud taget skall finnas skuggan av en chans. Det finns ingen generell mirakelmedicin för att förbättra flöde och blandning på flera olika motorer.

/Thomas
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]