Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tooken
Det kan ha nåt med det att göra. Innan jag begav mej på min problemfria 2 mils resa så hade jag tagit av motorkåpan. Då ligger ju tändspolarna helt öppna och får mer kylning. Sen när jag gjorde rent allt och hoppades på att problemet var löst så skruvade jag ju tillbaka motorkåpan. Sen när bilen stått still och motorn hade värmt upp allt så slutade den som sagt att fungera igen, i det laget så var jag inte långt ifrån att börja slå lite på den. Men inget hade ju blivit bättre av det så jag lyckades besinna mej! :D

Så problem kan vara tändspolen, eller förmodligen om man ska tro på lagen om alltings jävlighet så är det nåt helt annat!
av juste
En värmefläkt typ hårtork och en sprayburk kylspray riktad mot "misstänkta" delar kan ibland hjälpa till att framkalla eller ta bort felet så att man kan få fram vilken del det är som bråkar.
/peterj
Användarvisningsbild
av volvo51
Tändkablar finns inte på GDI-motorn. Om du slår av motorn när den går på 3 cyl. och skruvar ur stiften så ser du nog vilket stift som inte tänder.(är blött) Genom att byta plats på stift/spolar kan du se om det är ett stift eller en spole som inte funkar. Hur gamla och vilka stift har du? ska var platina eller iridium. Det kan också vara en insprutare som inte vill men då är stiftet torrt.
Användarvisningsbild
av s40mannen
Vet inte om det är till så stor hjälp, men min morsa hade samma problem på sin Renault Megane.
Jag lånade hennes bil en dag och helt plötsligt så började bilen hoppa och rycka lite och den hade ingen ork alls. Sen ibland då gick den som en klocka. Speciellt när den var kall.

Vi felsökte och felsökte och kom fram till att det var ena tänd modulen som strulade till det. Sagt och gjort, vi köpte en ny tänd modul och därefter så gick bilen som en klocka!
av In Flames
Annars så tar du och byter/gör rent luftfiltret.
Jag hade exakt ett sånt här problem på en Passat 1.8T 2001 innan.
Var orsakat av slarv från mig med rengöring av mitt dåvarande sportluftfilter.
Byt även tändstiften sen kanske om dom havererat

Liknande sak "kan" bero på vad jag beskrev. Kanske hjälper nån rent av senare
av Tooken
Jag har hört att det finns 2 tändspolar på min motor 1.8i Och den ena styr 1+4 och den andra 2+3, om den ena tändspolen hade gått sönder så borde väl det inne bara att 2 cylindrar slocknar?
Sen en fundering. Kan tändstift sluta funka och sen funka igen för att åter sluta funka? Kan det vara "glapp" i tändstift? Kanske kan vara så när dom är på sluttampen?

Problemet kvarstår iaf.. =(
Användarvisningsbild
av volvo51
På GDI-motorn(1,8i)sitter det en spole direkt på varje stift. Du har alltså 4 st. Prova med mina tidigare råd. Har du tittat i spjällhuset? brukar bli geggigt.
Problem med trafikinformation RTTI

Fortfarande fungerar min utan att något fix […]

Tre år med Volvo V90 CC

Somliga bilar äter inte bormsbelägg p&ar[…]

Skrev du dom också? https://instrument[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Har börjat få ett lätt vinande tro[…]