Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cingarus
Så vad återstår nu?
Är det att dra loss inredningen på bakluckan, som jag läste nån gjort, men det var på en 245:a..
Tacksam om någon har ytterligare tips..
Mvh
av S.t.r.a.n.D
Det stämmer juh.. :oops:

Antog att det var samma som S60 men på V70N finns det ju inget nyckelhål alls på bakluckan. Verkar ju rätt korkat.
av cingarus
Vad ska jag kolla efter när jag tar bort inredningen?
Är det bara att rycka loss den? Ska jag börja i någon ände? Är den lätt att få tillbaka?
Många frågor...
Mvh
av Fred
Tjena!

Jag hade något minne av att jag läst om samma problem någonstans så jag letede lite. Här finns en tråd om en kärvande baklucka. Lite längre ned finns denna text som beskriver hur man lossar inredningen inifrån bilen med luckan stängd:

"Har ungefär samma problem med detta,käringen fick inte upp luckan när hon var och handlade men det där med att slita och bruka massa våld behöver man ju inte göra.Det sitter en torxskruv på varje sida om klädsen,bara bända ut klädsen lite och skruva loss dessa och sen dra loss klädslen från sina clips.Sen har man ganska gott om plats att öppna luckan och skruva loss dom 2 torxen som sitter i nederkant.Min mekanism låser men orkar ej öppna,så nu får man väl köpa en sån tyvärr"

Mvh
/Fred
av Fred
Vassego! :D

Berätta gärna hur det går sedan...det är så trist med trådar som inte knyts ihop! :wink:

Mvh
/Fred
av cingarus
Har inte haft tid att krypa in och fippla med bakluckan än, knyter självklart ihop tråden när jag löst problemet.
En fråga innan jag börjar riva i panelen.
KOpierar in från tipset jag fick ovan.."Tjenna moss... Vi provade det och fick (faktiskt!!) mycket bra hjälp, med säkringar i nåt som heter REM.. Provade att ta ur säkringen en stund som han sa, men nix, inget hjälpte..
Hans idé (ringde igen) var då att montera av bakpanelen (nästan omöjligt med stängd baklucka)"

Vad är REM ?
Tack mvh
av Fred
REM= Rear Electronic Module. Det är elcentralen med säkringar, reläer och shuntar som sitter bakom plastkåpan till vänster i bagaget.

Ett tips: kolla in tråden "Förklaringar på förkortningar i P2-bilar". Där finns i princip alla förkortningar utlästa samt förklarade. :wink:

Mvh
/Fred
av cingarus
Lite update då!
Jag klättra in och slet i klädseln därbak, men det hjälper ju föga när jag inte vet vad jag ska leta efter..
Sitter lite vita plastbitar där, ryckte och drog lite i dom men nada..
Det kanske finns någon ritning på hur det ser ut där inne, typ på låsmekanismen?
Ringde brabil, dom skulle ha ca 2500 om det var låset som behöver bytas ut. För dyrt tycker jag..
Några råd?
mvh
av cingarus

Försökte rycka och ha mig i inredningen därbak, fick ej upp luckan.
Lämnade in på volvo som böt låset, 2000:-
Rimligt tycker jag.
Tack för alla råd, synd att man har tummen mitt i handen..

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]