Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tooken
Hej!

Jag har en volvo v40 -96/97 som har börjat jävlats lite.

När jag starta bilen så går den som en klocka, tills man kört en bit eller att motorn blivit varm. Då går den ner på 3 cylindrar å tappar all ork!

Igår så var jag ute och åkte en bit, samma problem hände men när jag parkerade på parkeringen så rykte det om bilen.. Längs med avgassystemet. Samt att det luktade nästan krut samt bensin i kupen när jag var på väg hem. Jag antar att det har att göra med att den inte lyckas förbränna all bensin på korrekt sätt iom att den inte går på alla cylindrar.

Tog bort plastkåpan ovanför motorn för att kolla på tändspolarna men dom ser fräscha ut, men funktionen har jag ingen koll på och vet inte hur man testar dom heller.

Är det någon som har nåt förslag på vad det kan vara för problem?

Vore tacksam för hjälp!
av Tooken
Blir vansinnig!

Körde bilen till svärfarsan och skulle kolla upp bilen, drygt en mil bort. Gick som en klocka. Tog ur tändstiften samt tändkablarna och gjorde rent allt. Körde hem igen, bilen gick som den skulle. Var upp i lägenheten ca ½timme. Kommer ner och ska åka en sväng och biljäveln startar på 3 cylindrar igen!

Vafan kan det bero på?

Den funkar bra för att sedan bara hålla på att jävlas!

Om det vore ett riktigt fel så borde den väl inte funka överhuvudtaget?!

Desperat behov att idé byten!
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jobbigt problem.
Låter ju som nåt som glappar på nåt vis. Vad vet jag dock inte eftersom du redan har haft tändkablerna borta.
Lyser någon varningslampa?
av Tooken
Har en varningslampa som lyser, men den har lyst ett tag. Hade ett problem för ett tag sen som ställde till det lite. Jordkabeln till motorn hade ergat av, så då av nån anledning så började startspärrs lampan lysa, men det är ca 4 månader sen. Vore skumt om det hade nåt med problemet att göra med tanke på att motorn går igång.

Har en liten fundering på om det är spolarna som gått, eller iaf en av dom. Att den har kontakt på nåt vis när motorn är kall. sen när den värms upp så går det isär på nåt vis. Kan inte förstå vad det skulle vara annars. Men det är helt sjukt. Hatar bilar! :twisted:
av Tooken
Startspärrs lampan. Men den har lyst i ca 4 mån. Har svårt att tro att den har nåt med det att göra.. =/
Skulle startspärren av nån anledning slagit till så borde bilen dels inte startat i 4 mån samt att den bara går på 3 cylindrar av och till. Skumt är det iaf. Kanske måste ringa till Volvo imorgon och höra vad dom tror.
av Tooken
Men det som är konstigt är just det att den funkar ett tag, sen slutar en cylinder att funka. Det är för mej helt obegripligt. Om nåt är trasigt så borde det vara trasigt hela tiden tycker jag.
Jag undrar om vi inte har samma problem (se min andra fråga). Jag är också inne på tändspolen. Dock förstår jag inte hur den kan fungera fram tills den blir varm för att sedan börja dumma sig.

En teori jag funderat på är om spolen, när den blir varm, blir för varm och slutar fungera. Den teorin ställs på kant dock av att det slutar om jag slår av motorn och startar igen.
Kanske är det en tidsfråga innan den muppar sig även vid kallstart?

Jag tänkte imorgon ge mig på att testa lite olika varianter. Först köra den varm så problemet börjar och sedan kolla vilken av cylindrarna som inte går. Byta den spolen och se om det hjälper.

Det är förmodligen inte helt osannolikt att det är tändmodulen i ena spolen som sett bättre dagar.

Skriv gärna om du får fram något så gör jag detsamma. Troligtvis kan vi ha hjälp av varandras slutledningar iaf.
V60 sliter däck bak

Har en v60 CC awd'16. Sliter däcken helt rak[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Fortfarande fungerar min utan att något fix […]

Tre år med Volvo V90 CC

Somliga bilar äter inte bormsbelägg p&ar[…]

Skrev du dom också? https://instrument[…]