Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
sssljo skrev:
Förbehandlat mé en ordentlig av kall avfettnitning? Som skrivet på tidigare trådar, minus för miljön och det tar på lacken. Så var försiktig.
Vad menar du med var försiktig? Man kan väl inte mer än lägga på kallavfettningen, låta den ligga på en stund och sen spola av den?
av sssljo
Stupid-Flanders skrev:
sssljo skrev:
Förbehandlat mé en ordentlig av kall avfettnitning? Som skrivet på tidigare trådar, minus för miljön och det tar på lacken. Så var försiktig.
Vad menar du med var försiktig? Man kan väl inte mer än lägga på kallavfettningen, låta den ligga på en stund och sen spola av den?
Ofta är kallavfettning petroliumbaserad och som det låter på namnet, ganska aggresivt. Effektivt men lösande på lackade ytor. Så mitt råd är att inte låta den ligga på en stund utan ta ett mildare och grönare alternativ. Börja med att lägga på ett grönt alternativ och låt det verka en stund. Spola av. Om du har dessa klassiska små prickarna kvar på de nedre delarne av bilen så lägger du på kraften lokalt. Var noga med att skölja av med rikligt med vatten. Tror även att det kraftiga alternnativet torkar ut och förstör gummi och aluminium detaljer om det får ligga på en stund.
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Jag har aldrig hört att Kallavfettning skulle ta på lacken, att det inte är bra för vax eller lackskydd vet jag. Kollar man runt på diverse bilvårdsforum så säger i stort sett alla rekondare att om bilen är riktigt skitig med salt, tjära mm. så ska man lägga på en kallavfettning och låta den ligga på cirka 5 minuter och spola av. Därefter köra med en alkalisk avfettning och avsluta med ett schampo.
av sssljo
Stupid-Flanders skrev:Jag har aldrig hört att Kallavfettning skulle ta på lacken, att det inte är bra för vax eller lackskydd vet jag. Kollar man runt på diverse bilvårdsforum så säger i stort sett alla rekondare att om bilen är riktigt skitig med salt, tjära mm. så ska man lägga på en kallavfettning och låta den ligga på cirka 5 minuter och spola av. Därefter köra med en alkalisk avfettning och avsluta med ett schampo.

Har sett en del matta bilar och oftast säjer de att de har nyttjat en kallavfettning. Men de kan ju också haft bilen i solen sammtidigt. Hittar inte heller någon bra tråd på nätet som stöder mitt påstående om lacken, men jag säjer ändå att var försiktig med avfettning. Om inte annat sitter det en del gummi lister och rostskydd på bilen som tar skada. Och vid bränsle spill blir det inte snygga fläckar på lacken. Men om bilen är riktigt skitig så finns det ingen snygg genväg.
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Jag håller absolut med om att man inte ska använda det för ofta. Själv använder jag det 3-4 gånger/vinter och i stort sett aldrig på sommaren och endast när bilen är riktigt grisig. Annars kör jag med alkaliska medel som är snällare mot lackskyddet.

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]