Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mathiasorebro
#269970
Bilen har sedan en tid börjat tappa kraft, helt slumpmässigt. Successivt har stunderna med kraftlöshet blivit längre.
Jag har bytt tändstift, tändkablar, olja, oljefilter, bränslefilter och hällt i insprutningsrengörning. Bilen går bättre än innan, men tändfelet kvarstår. Kanske inte lika ofta, men längden.

Det slutar om jag slår av motorn och startar igen.

Det börjar alltid efter en stunds körning när motorn blivit varm.

Är det någon som känner igen vad det kan vara?

Glömde bilmodell: V40 1996, 2,0, motor B4204S
av mathiasorebro
#270972
Svarar på min egen fråga så att fler kan få glädje;

Jag gjorde så att jag körde bilen tills den började krångla och vad jag trodde att ena cylindern inte ville gå. Jag lyfte tändhattarna och det visade sig att cylinder 2+3 inte får spänning.
Eftersom dessa går till samma spole, antog jag att det var den som var felet. Sagt och gjort, fick tag på spole på Volvo för 436kr och bytte direkt. Har idag kört 20mil nonstop utan ett enda problem.
Kan även nämna att Mekonomen tog 364, Micro 433 och Meca 426 för samma spole. Dock fanns inga hemma, de skulle beställas i så fall.
Skroten skulle ha 400kr (ringde flera).
Läsa upp SMS

Har ni lyckats få SMS upplästa av Googl[…]

Fullgas 1,8 flexifuel

Gjorde kompressions prov idag på min volvo v[…]

Det brukar ju kännas rätt tydligt nä[…]

Kan inte minnas att jag sett någon symbol f&[…]