Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magren
Min bakrutetorkare vill ibland stanna lite var stans på rutan när jag slår av den och jag gjorde idag ett försök att åtgärda problemet efter att ha fått inspiration här på forat. Jag tog bort motorn och delade så att jag kom åt kugghjulen och därinne såg det fördjävligt ut. Att det har kommit in fukt där rådde det ingen tvekan om. Jag tror/hoppas även att jag hittat orsaken till varför torkaren ibland inte går till ändläget. Ledningsbanorna på baksidan av det vita nylonkugghjulet fläckvisa rostliknande angrepp som säkert gör att släpskorna inte får 100% kontakt. Jag rengjorde allt med Bräkleen och putsade av ledningsbanorna och avslutade med att återinfetta alla rörliga delar. Framtiden får utvisa om detta löste mitt problem.
av chrall01
Jag har också problem med att torkararmen stannar lite varstans på bakrutan när jag kör på intervalläget. Kör jag kontinuerligt så verkar motorn gå hur bra som helst och fastnar inte alls. Det är som om den inte riktigt vet var "hemmapositionen" ligger. Jag har öppnat motorn och kikat, men det såg hur fint ut som helst vid plastkuggarna. Bara fett inget salt och skit, dock tog jag inte bort kuggarna och tittade in i röret där axeln går, men jag chansade att det även ser bra ut där. Jag har heller inte kunnat se några brott på kabeln. Kan det vara någon av reläerna som är trasiga och i sånna fall vilket eller vilka relän gäller för torkaren?
av TFT
Har samma problem som alla andra. Det vita plastkugghjulet är förslitet vid vändläget. Jäkligt retligt. Någon som har det vita plathjulet till salu???
V70 -04

Tacksam för svar.

Björn
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Kan då bara instämma med tidigare talare...samma fel här alltså...verkar inte vara världens bästa kvalitet? Konstigt att man inte lyckats lösa dilemmat med krånglande bakrutetorkare på dessa ändå hyffsat nya bilar? En sak att de krånglade till förbannelse på 740 och 940...men V70...men vad vet jag..kanske svårt att lösa detta. Eller så är det bara ytterligare en detalj i mängden som är "good enough" och kalkylerad att hålla ett visst antal år men inte mer i syfte att generera intäkter på reservdelsmarknaden.

Av alla inlägg att döma verkar det dock som att man inte ska lämna in den till Volvo utan snarare till någon händigare kamrat eller hobbyverkstad för genomsyn :-)
av Dieseldriver
Detsamma hände på vår 03:a men här på forumet så hittade jag info om att den brukar kärva.
Jag följde beskrivningen och på 1h och 2 försök så har den fungerat felfritt över sommaren.
Jag plockade ur motorn och gjorde rent axeln och smorde in den. Sen dess har den gått klockrent.
Om det inte är kabelbrott så är det förmodligen salt och skit som trängt in mellan axeln och tätningen och den börjat rosta. Det är enkelt och behövs inga specialverktyg förutom en torxmejsel för att bort klädsle på bakluckans insida.
4 skruv och sedan är du inne vid motorn. Motorn sitter i 4 bultar. Ta ur motorn och känn om axeln går att röra.
Lycka till
av perrax
Ja, det är ganska vanligt. Titta på stan så ser du många som har armen i fel läge. Det kryper in smuts och salt längs axeln. På min taxi har jag smörjt upp axeln några ggr. och rengjort och fått igång den igen. Var rädd om armen bara den är inte så stark som den ser ut. Sist gick den av..men motorn fick jag igång igen :) Elfel har jag ej upplevt än. Leve 745.an!!
m.v.h. Perra.
Användarvisningsbild
av thomaz
TFT skrev:Har samma problem som alla andra. Det vita plastkugghjulet är förslitet vid vändläget. Jäkligt retligt. Någon som har det vita plathjulet till salu???
V70 -04
Björn!

Har äntligen lyckats få loss min motor, torkararmen satt som fastmurad, helt sjukt!

Hursomhelst, mitt vita kugghjul är helt utslitet i vändläget, vet du om det går att köpa som reservdel? En beggad motor på skroten för över 1000,- känns ju lagom kul när man inte ens vet status på den.

Thomas
av storp2
Hej!
Det verkar vara mycket vanligt.
Nu har min också pajat, det är en-04.

En ny hos Bilia kostar ca 2500:- !!!
Skroten tar ca 1200:-
Bildelsbasen ca 1000:- + frakt.

Jag har demonterat min för att försöka att laga den. Det var mycket "skit" i den. Har blåst rent och sprutat in
massor av 5-56 i den. Nu går den en liten bit men inte hela varvet. Jag skulle behöve plocka ut hela drev/kugghjuls paketet men vet inte hur man gör. Vill inte använda för mycket våld.

Är det någon som vet hur man gör? Här är en bild på den.

Bild

/Kalle
Användarvisningsbild
av thomaz
storp2 skrev:Hej!

Är det någon som vet hur man gör? Här är en bild på den.
Det är bara lyfta ur metallbitarna uppe till höger först, genom att trycka från andra sidan eller ta tag i dem.
Passa på och kolla hur plasthjulet ser ut på sidan...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 26
Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]