Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ticken
Hej!

Jo jag hade tänkt att kapa den övre kylarslangen på min 940 Turbo -92 för att sätta dit en liten givare.

Min fundering är hur mkt kylarvatten jag tappar ur om jag gör detta.. Bara det som finns i slangen eller?

Åt ena hållet sitter ju termostaten, och gör jag detta på en kall bil, så borde ju den vara stängd.. och åt andra hållet sitter ju kylarn, men med vattnet "neråt" så där borde det väl inte läcka nått ur?

Sen när jag satt dit nya givarn. Är det bara att skruva ihop allt och fylla på lite glykol+vatten? finns ingen risk för nån "luftficka" eller nått i den stilen?

Är det något speciellt jag bör tänka på när jag gör detta?

Tacksam för tips!

/Turbo+
Användarvisningsbild
av emwtur
du kan räkna med att allt som finns ovanför där du öppnar, rinner ut !
termostaten är aldrig helt tät - det finns ett litet hål som släpper igenom lite..
kylaren är normalt full - ända upp.

OM du nu är rädd för att släppa ut kylar vatten - vilket jag visserligen inte förstår varför du är, om du inte mekar på heltäckningsmattan i sovrummet ...
så kan man ju skaffa en meter spolarslang och slanga ur vattnet genom att sticka ner slangen genom expansionskärlets bottenslang och suga ur kylarvätska och spara i en femlitersdunk.

luftfickor - ja det får du, men dom försvinner ut i expansionskärlet mer eller mindre första gången motor blivit varm - man kan ju klämma ihop kylar slangen för att "pumpa" ut luften - det märker du när du fyller upp systemet .

/emwtur
Användarvisningsbild
av Ticken
Nej jag är inte rätt för att släppa ut kylarvattnet, tänkte bara att det lixom skulle drälla ner hela motorn i onödan bara..

Men alltså, slanga ur ett par liter så nivån sjunker.

Kapa, sätt dit givarn.

fyll på. kör varm. "pumpa" på slangen för att blir av med luft om det behövs.

Det är inte svårare än så? Tack så jättemycket för svar! Jag har ingen större rutin på att skruva, men är väldigt intresserad och vill gärna jobba lite själv med bilen.
Men tack igen!

/Turbo+
Användarvisningsbild
av emwtur
när du monterat ihop alltihop;
fyll upp i expansionskärlet,
"pumpa" på slangen, fyll mer - "pumpa"
det enda du gör är egentligen att du slipper efterfylla så mycket ....

Jag lyckades slanga ur hela motorn på min maskin - anslutningen till vatten pumpen sitter ju rätt mycket högre än kylarens underkant. Jag hade bilen i en ladugård på ett trägolv som jag inte ville spilla en massa glykol på.
Jag fick ur så mycket att jag kunde få ur kylaren utan en droppe på golvet - men då behöll jag undre kylarslangen på kylaren och lyfte ur kylaren - mycket medveten om att den var halvfull med kylarvätska.

ett par liter ?
får du bara självsug i slangen så kör stick ner slangen så långt som du vill ha det tomt, och låt det rinna så länge det rinner - då vet du var nivån är i kylaren ...

/emwtur
Användarvisningsbild
av Ticken
Hej igen, tack för bra svar!

Men du menar alltså att jag skall stoppa ner en slang i expansionskärlet å suga ur därifrån, nivån där töms väl inte utan fylls på vartefter man tömmer va?

Asså, det bästa antar jag vore att kunna stoppa ner slangen i kylaren direkt, men det går ju inte..

/Turbo+
Användarvisningsbild
av emwtur
slangen i botten på expansionskärlet går ju till kylaren.
jag skrev spolarslang innan för att den är så smal att den går ner inne i den slangen.
alltså borde du komma ner halvvägs i kylaren om du vill ...

som du säger kommer expansionkärlet att fyllas från kylaren allteftersom du tömmer det.
/emwtur
Användarvisningsbild
av Ticken
Ahh! förlåt, såg inte att du skrev spolarslang! nu förstår jag.

Stoppa i den där och sen bara joxa ner den i kylaren och börja tömma.. tömma kylaren till ungefär hälften.. hur mkt vatten pratar vi om då?

sen kapa slangen, joxa på givarn. sätta ihop.

fylla på, pumpa, fylla, pumpa tills allt gått i.

borde inte vara nått konstigt va?

/Turbo+
Användarvisningsbild
av emwtur
nej inget konstigt alls.
jag skulle sätta en 5liters dunk i ändan av slangen -
har du fått det att rinna så är det ju bara lite tid vi pratar om.
vad är det för givare du skall montera ?

/emwtur
Användarvisningsbild
av Ticken
Asså det är väl ingen givare egentligen.. kan visa en bild här..

Bild

En sån är det som ska sättas i då jag vill sätta i en vattentempmätare i kupén..

men emwtur TACK så mkt för svaren. verkligen schysst att du tar dig tid att svara på detta.

/Turbo+
emblemwraps -crome delete

Jag hade nog investerat i en hel grill-som finns […]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Hej, Fick en felkoden P24C6 idag och nu är d[…]

Ladd problem Volvo 760

Hej, har en 760 d24 som inte vill ladda som den sk[…]

Köpa en tidig XC90?

Jag råkade impulsköpa en XC90 D5 fr&ari[…]