Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jadakizz
hej

har lite problem med mitt centrallås på min 745:88. Jag får upp låsena på alla dörrar 1 av 20 ggr typ. Men mest är det bara förardörren som blir upplåst när man låser upp bilen. Så min fråga är om någan kan svara på vad det kan vara för fel på låset? Är inte precis någon bilfixare så kan ej så jätte mycket om det är avancerat isf. :D
Användarvisningsbild
av rampitsch
Som vanligt med bilar är det ganska sällan solklart vad som är felet.

En motfråga? Låser du upp med nyckel i förardörren eller har du fjärrstyrt C-lås?

Om nu låser upp med nyckel är det inte så konstigt att förardörren går upp, eftersom du låser upp den mekaniskt. I förardörren sitter då en givare som ger impulser till ett C-lås relä, som i sin tur styr de andra c-lås enheterna, som sitter i varje dörr.

Antingen är det givaren i förardörren som krånglar, eller så är det relät som har lagt av. Inget av dem är jättedyrt, några hundralappar.
Kan också vara jordfel eller glappkontakt någon gång, men inte lika troligt.

Vad du bör göra är att mäta dig fram. Levererar enheten i förardörren några signaler?
Mät såhär: Enheten har 3 st kablar, en svart, en gul/svart och en grön/svart. Mät mellan den svarta och den grön/svarta, här ska det vara kontakt när dörren är öppen. När du låser (för att mäta detta måste ju dörren vara stängd och du bör sitta i bilen ;) ) ska kontakten mellan svart och grön/svart upphöra, och istället ska det bli kontakt mellan svart och gul7svart.

Lycka till!

MVH Rampitsch
Nya skärmarna

Stänkskärmar?

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]

Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]