Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ringare
Hej
har varit in och besiktigat min Volvo 960 -96a
Fick nedslag på dålig handbroms så det måste fixas.
Han påpekade också att höger bakhjul var det anliggande broms på .
Tog bort hjulet och skulle motionera upp kolven . då ser jag dammskyddet hänger bara där i en liten bit.
Drog bort det så nu måste det dit en nytt,kolven ser frisk ut.
Så till min fråga : är det purligt att byta packningarna i oket.
tips på hur jag ska gå tillväga då jag aldrig gjort det ,
Såg att det sitter 2st luft-nipplar på oket någon som vet varför ?
tipps på att få dem släppa såg bra rostigt ut där tyvärr.
Hoppas någon orkar ta sig tid att ge lite tips .

Tackar på förhand
Användarvisningsbild
av Fluffen
Det absolut enklaste är att du köper ett nytt ok, lika bra när det ändå kärvar.
Kolven behöver inte vara mycket rostig för att det ska kärva.
Sen är det inte ovanligt att luftningsnipplarna går av även om man ger dom kärlek i form av rostlösare och värme när de sitter fast. :lol: När de har gått av så är det svetsen som gäller...
Så köp ett nytt ok, det är det absolut enklaste. :-)-)
Användarvisningsbild
av Maxwell
Ja, om du inte ens vet vad nipplarna är till för så är det nog bäst att du köper dig ett nytt ok. Har kolvarna rostat fast så brukar det vara ett mindre hel**te att få loss dom, är kolvarna däremot fortfarande rörliga finns det hopp. Nipplarna är f.ö. till för att lufta oken när man renoverat dom eller bytt bromsslangar etc.

//Maxwell
av ringare
Kanske formulerade mig lite tokigt om luft-nipplarna :oops:
jag vet dessa är till för att lufta ,men har aldrig sett bromsok med 2st brevid varandra.
Räcker det med att öppna en av dessa vid lufftning ?
sitter bara en kolv i oket .
av ringare
Om man nu skulle dra av dessa som jag säkert kommer göra med min otur.
är det borra ur dem som gäller då ? eller hur har ni löst det som dragit av någon nippel.
Blir annars att köpa ett beg ok på demonteringen.
Användarvisningsbild
av Fluffen
De är koniska i botten så borra ur dem är inte så lätt.
Man brukar få svetsa på en mutter med svetsen på den avbrutna nippeln, då får man värme med och har man svetsat ordentligt så ska det släppa.
Ja borra ur och skruvutdragare av typ rigid (tror det stavas så) brukar jag använda, sitter de så fast att de inte verkar vilja släppa så brukar jag lossa oket innan de går av och värma oket kring nippeln med gasen tills den är ordentligt röd, låt den sedan svalna något och prova sedan att lossa, viktigt är att du inte snålat med värmen då gängorna går ner rätt långt i oket :wink:

Alltså mkt jobb och nya kolvar finns väl inte att köpa?? begagnade i bra skick duggar inte all för tätt :???: Du kan tillverka dem själv om du har kunskaper i svarvning :-)-)
av ringare
Gjorde det enkelt för mig.
Var till demonteringen och köpte ett bättre beg ok för en 500ing.
Nu sitter det där och fungerar bra .
En luftnippel släppte direkt på det gamla oket en satt som berg den vart rund direkt . ska testa dra den med rörtång sen få se.
Ja man sparade då tid på att köpa ett ok.
ska försöka mig på att byta packningar på det andra endå framöver.
Tackar för alla tips här
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]