- sön 15 mar 2009, 14:16
#269388
Har en V40-04 med fabriksmonterade xenon-ljus. Jag upplever nu efter 4 år att dom har mattats av en del och tänkte därför byta dom. Blev förskräckt när jag kontaktade Rejmes och fick veta att lamporna kostade 1280 kr/st plus arbete vilket var runt 1200 kronor per lampa också. Nästan 5000 kr för att byta lampor, Aktuellt? Nope! :shock: Kollade xenon-kungen och såg att man kan köpa betydligt billigare lampor där.
Dock funderar jag lite kring själva bytet. Det varnas ju vilt för högspänningen men den borde väl undvikas genom att ha batteriet bortkopplat? Sedan sa Rejmes att man var tvungen att kalibrera ljusen efter byte. Vet någon om detta är absolut nödvändigt?
På samma bil bad jag förra året samma verkstad byta en trasig parkeringslampa i samband med service och skrek nästa rakt ut när jag skulle betala och fick veta att dom tog 1200 kronor för att byta en lampa för 17 kr :-O) . Nu har samma lampa gått sönder igen och tänkte därför själv byta ut den mot en hållbarare diod-lampa. Läste dock att vissa bilar med glödtrådsvakt kan visa felmeddelande om man sätter i dioder. Finns detta problem på VolvoV40?
Dock funderar jag lite kring själva bytet. Det varnas ju vilt för högspänningen men den borde väl undvikas genom att ha batteriet bortkopplat? Sedan sa Rejmes att man var tvungen att kalibrera ljusen efter byte. Vet någon om detta är absolut nödvändigt?
På samma bil bad jag förra året samma verkstad byta en trasig parkeringslampa i samband med service och skrek nästa rakt ut när jag skulle betala och fick veta att dom tog 1200 kronor för att byta en lampa för 17 kr :-O) . Nu har samma lampa gått sönder igen och tänkte därför själv byta ut den mot en hållbarare diod-lampa. Läste dock att vissa bilar med glödtrådsvakt kan visa felmeddelande om man sätter i dioder. Finns detta problem på VolvoV40?
The truth is out there!