Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lesjö
Demontera navet. Värm loss gamla kransen. Rengör ordentligt. Värm den nya kransen så faller den praktiskt taget på plats. Navmutter dras stumt med ordentligt moment, vilket minns jag inte. I vart fall gällde det min gamla -96:a. Vet inte om det gäller även -92:orna.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Navmuttrarna ska helst ej användas igen utan du ska köpa nya om man ska vara noga...
Enligt Haynes ska de dras 100Nm först och sen vinkeldras 45 grader.
Användarvisningsbild
av emwtur
metalHJ skrev:Nu är jag på det klara med uppmätningen iaf. :) Stort tack för de tipsen... Nu ska jag hitta på en dag att ge mig ut i garaget och felsöka lite mera!

Ponera att det är kransarna som är kassa, och de är krympta på navet. Hur går ett byte till på smidigast vis? Värmning?
dom ingår om du byter framhjulslager - gjorde på min 95-a iallafall !

då är ju jobbet "rätt på" iallafall.

/emwtur
av metalHJ
Fluffen skrev:Enligt Haynes ska de dras 100Nm först och sen vinkeldras 45 grader.
Vad menas med att "vinkeldra" i 45 grader? Ett vanligt ledskaft som man håller i 45 grader från muttern, för att få en annan spänning på muttern kanske?

Finns dessa muttrar som lösa tillbehör hos Volvo?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Dra med momentnyckel och därefter byter du till ett vanligt spärrskaft och drar 45 grader, 360 grader är ett helt varv...
I stort sett ska du dra åt så mycket du orkar...
Ja de finns lösa att köpa, inte så dyra men det är inte alltid säkert att de har dem hemma, du kan fråga om nya fettkoppar också då de brukar bli lite misshandlade.
Muttrarna finns nog bara att köpa på volvo, jag har fråga på lite andra ställen men ingen kan få fram lösa muttrar.
av metalHJ
Nej troligtvis är det som när jag skulle få tag på clipsen till handbromsvajrarna bak på 960'in, fanns bara på Volvo! De andra hade monteringssatser, men detta var bara för backarna... Så jag gissade vilt på att muttern bara fanns hos Volvo :) Men det är inga problem, Bilia i E-tuna tycker jag är bra att ha o göra med!

Att dra så hårt med spärrskaft är dock ingen höjdare för skaftet :roll: Jag kopplar på ledskaftet och spänner för pung och fosterland. Med tanke på dimensionen av gängorna är jag ytterst skeptisk mot att jag skulle klara på vanlig handkraft att dra sönder något, möjligtvis med förlängning på ledskaftet men då går nog leden av innan någon gänga ger sig
Användarvisningsbild
av emwtur
Man känner ganska bra hur hårt dom sitter när man skall släppa dom :-)
redan där kommer uttrycket "för pung och fosterland" i bruk !

100Nm är inte mycket (ca 10kg med en meters hävarm) -
45 grader till - det är ganska mycket ! - jag hade 3/4" hylsa- adapter till 1/2" och ett ca 50 cm 1/2" drag - jag drog så hårt jag vågade - så jag kände att draget inte tålde så mycket mer ...

/emwtur
av metalHJ
Fluffen skrev:Nu är jag jäkligt nyfiken på om du fick ordning på ABS:en. :D
Bra att du påminner mig, en av mina brister tycks vara att glömma uppdatera :oops:

Men å andra sidan finns inte så mycket att uppdatera, har händerna fulla av saker att pyssla med hela tiden :roll: Heltidsjobb i veckorna, ett andra jobb på helgerna och tid för återhämtning. Men förhoppningsvis får jag loss några timmar nästa vecka, och kan gå lös på farsgubbens bil. Ska dock plocka dän hjulnavet på min bil först, och skicka in för hjullagerbyte.

Så schemat ser ut som följande:

1. Få ordning på hjullagret på min bil
2. Lokalisera felet till ABS'en på farsgubbens bil, och byta bränslefilter (Naturligtvis även få bilen igenom besiktningen)
3. Riva toppen på min bil, och lokalisera/reparera kylvattenläcka.
4. Lägga om sommardäcken och sen kasta på dom (Förhoppningsvis har vädret bättrat sig när min bil är klar)
5. Rekonda min bil ut och invändigt
6. Sätta fart med ljudbygget i min bil, som jag verkligen ser fram emot :)

Någon som har tid över och gillar att mecka? :lol:
Användarvisningsbild
av JRS
Hej,,har åxå abs problem, köpte en 945 ltt 96 för ett par dar sen, märkte när det blev halt att abs-en inte fungerade, det visade sig att kontrollampan
var bortplockad, var och hur kan man läsa av felkoderna,,,tack på förhand,,,,

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]