Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av morty76
Hej!

Jag har ett spännande problem sopm jag inte vet vad jag skall göra åt.

Jag har en s80 med 2,9 liters motor från 2000.
Jag hade ett dåligt batteri i den som laddade ur ofta. På slutet kom bilen att larma av sig självt, garanterat inga tjuvar eller smådjur i bilen.. Jag bytte då bilbatteriet och hoppades att problemet skall vara ur världen.
Inte då. Första natten så larmade den igen och sedan dess har jag kopplat ur batteriet.

Jag har verkligen ingen aning om vad som kan vara fel.

Är det någon vänlig själ som kan tipsa?

MVH
Mårten
Användarvisningsbild
av CarMan
läs ut larmorsak & felkoder till att börja med. utan dessa kan vi bara gisa hej vilt, vilket du inte ha nån nytta av
Användarvisningsbild
av Gatekeeper
Det kan vara sirenen som är kaputt eller att det inbyggda reservbatteriet är slut. Jag har fått byta siren på min s80 efter att den började falsklarma förra sommarn. Sirenen är belägen under vänster framskärm bakom innerskärmen. Den går inte att byta mot en annan sort, utan du måste ha en likadan, ca. 1500;-. Kanske finns på skroten men kolla då först med Volvo om det verkligen går att sätta in en begagnad. Kan ju kräva mjukvaruuppdatering.
Användarvisningsbild
av CarMan
Gatekeeper skrev:Det kan vara sirenen som är kaputt eller att det inbyggda reservbatteriet är slut. Jag har fått byta siren på min s80 efter att den började falsklarma förra sommarn. Sirenen är belägen under vänster framskärm bakom innerskärmen. Den går inte att byta mot en annan sort, utan du måste ha en likadan, ca. 1500;-. Kanske finns på skroten men kolla då först med Volvo om det verkligen går att sätta in en begagnad. Kan ju kräva mjukvaruuppdatering.

Sirenen innehåller ett bakuppbatteri, som kan ha tagit stryk av att han har haft problem med urladdning (men det är ju dyrt att gissa !!!)

det går att montera begagnat, o ingen mjukvara behövs. Men jag rekomenderar INTE att man köper denna komponent begagnad !!!

det man SKA göra är att köpa en larmsats, då ingår siren o allt annat till larmet. Ta sirenen o släng resten !!!

satsen är nämligen billigera än lös en siren
Användarvisningsbild
av Funk
Det är inte helt ovanligt att rörelsesensorn (mitt i innertaket, under plastkåpan) lägger av på tidiga vagnar. Den lär visst dessutom ge samma felkod som defekt siren... Prova att låna en från en bekants bil och se om de hjälper.
Det fungerar tydligen att byta flesta varianter mot varandra även om det ej är exakt samma utförande och nummer...
Det är dessutom betydligt enklare att testa än att behäva riva halva bilen för att komma år sirenen, för den sitter väl innanför skärmen även på S80?

/Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
en deffekt cupesensor ger inte samma felkod som en deffekt siren.
en överkännslg cupesensor ger ingen felkod, så blien inte uppfattar detta som ett fel.
men man kan ju kolla larmorsak, så ser man ju vad som utöst larmet, cupecensor eller siren syns tydligt, inte svårt alls.
Användarvisningsbild
av Funk
Det gör den tydligen då och då ! Intermettent kommunikationsfel larm centralenhet har jag för mig koden i klartext var.. Och den sätts p.g.a rörelsesensorn. Och som sagt den tar en minut att byta mot en som man lånar av någon i bekantskapskretsen..(alla S60/V70N/S80 lär passa, har stoppat i en från en S80-06 i en V70-03 utan problem) Fungerar det inte så kan man ju börja riva halva bilen.
men man kan ju kolla larmorsak, så ser man ju vad som utöst larmet, cupecensor eller siren syns tydligt, inte svårt alls.
Bra ! Då kan ju du upplysa alla hur man gör det till att börja med, så alla kan lära sig det...
Tyvärr baseras ett sådant antagande på att sensorerna verkligen ger larmindikation, inte på p.g.a de då och då inte klarar att kommunicera med varandra vid systemets självtester..
av bullit
Och du har ingen kupefläkt i bilen som går natte tid då? Den måste vara rätt placerad.
Oftast är det batteriet i sirenen, och man måste kalibrera den efter ett byte med VIDA.
Och om det är sirenen, köp paketet med huvlås o det andra böset. Är biligare än att bara köpa sirenen...
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har som sagt inte hörtalas om att man kan få en felkod som inte går att tyda ut, är du säker på att du följer felsökningen?
De fel cupesensorn larmar för är när den är för överkänslig (mäter utanför bilen) då kan man som sagt montera en begagnad, men det bör vare ne med blå märkning ! då denna är en förbettrad varient (sen kan jag inte svära på at det är samma på alla årsmodeller)
Cupesensorm är inte kännslg för cupevärmare, så det är inte den som är felet.
enkelt sätt att själv kola om det är cupesensorn, är att larma bilen i reduserat larm mode (vilket du gör genom at trycka på knappen när nyckeln tagits ur)

annars så är utläsning av larmorsak en bra grej, det gör men med VIDA
Användarvisningsbild
av black
som CarMan säger så kan du testa å stänga av rörelsesensorn med BLL knappen....fortsätter den larma då kan du utesluta sensorn iaf

Åk tillbaka och be dem kolla. Något si[…]

Airbag

Det är de här som mest troligt är f[…]

Det finns inte Rattvinkelgivare på skruvat e[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bät[…]