Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har haft problem med min V70 sen jag köpte den för något år sen, har lämnat in bilen tre gånger på Volvo för dynamisk inställning av pumpen, efter att bilen har stannat under körning.

Senast hände det i Polen då sa verkstaden att man var tvungen att renovera pumpen. Nu är pumpen renoverad och jag har kört ca 1000 mil och nu har bilen dött igen, och får felkoder på bilen. Googlade lite och har hittat att det kan vara " injection timing valve on the pump is faulty" Är det klurigt att byta denna ventil?

Finns det något sätt att kolla om det är något fel på ventilen? [youtube]v=15LSmmjqn1M&feature=dir[/youtube]
av *pettson*
alan skrev:Googlade lite och fann detta svar på ett annat Volvo forum, http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=39873

EFI-718 Ignition timing control.

This one indicates that the dynamic pump timing may be out or the injection timing valve on the pump is faulty

Är det klurigt att göra en dynamisk inställning själv?
Nej det är inte alls klurigt, det förutsätter att du naturligtvis har rätt datautrustning med rätt mjukvara att kontrollera och balansera det hela med.
av alan
Hej

Jag har mikrober i tanken och undrar om någon har något tips hur jag ska göra rent tanken. Volvo ville ha 8000 kr för jobbet.
av patrix
Jag har erfarenhet av mikrober/dieselbakterier i båttankar. Problemet är vanligare på båtar eftersom det är när diesel står i tanken under en längre tid som mikroberna kan växa till sig.

Man tömmer tankarna och häller i ett addativ tex Grotamar eller Biotech som tar död på bakterierna, därefter så rengör man tankarna och hela bränslesystemet. Men om det inte är så allvarligt så räcker det med filterbyte.

Så om det är så att bilen fortfarande startar så skulle jag rekommendera att du slangar ur så mycket diesel du kan, häller i Grotamar, byter bränslefilter och tankar bilen full med ny diesel och kör mycket med den.

Det du ska tänka på sen är att inte låta bilen stå länge med halvfull tank, och att tillsätta Grotamar regelbundet.

Men om det är allvarligt så är det bara rengöring som funkar, och det är dyrt och komplicerat på en bil.
Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]

Vibration på höger sida

Det finns nåt hundratal trådar hä[…]