Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Walle
#26953
CarMan skrev:det jag ser som kruxet är hur man tolkar service pumpterna. vad anser volvo att man ska göra under en viss pumpt & vad trpr den billiga verkstan att pumpkten inebär.
service protokollet är ju bara lite stödord.

en annan risk är ju att dom kanske inte kan bilmodellen så bra & kan då missa ditaljer som en mekaniker vet att han måsta kolla på denna modell. (ett exempel är ju gammla V70 AWD, deras handbroms wirar kan häljet gå av på presis vid ett fäste, en van mek kollar direkt där, en ovan kanske inte ens setr att höljet är skadat.
Jo, fast icke att förglömma är att även Bilia gör fel ibland. Sen kan du faktiskt ha oturen att få en "ovan" mekaniker även på Bilia.... ALLA mekaniker på ALLA Bilia-verkstäder är inte så "vana" som du verkar påstå och ALLA kan nog inte bilen särskilt mycket bättre än kanske solna bilteknik.
Dock kan jag hålla med dig till viss del över att Bilia lagar fler Volvo-bilar över lag än solna bilteknik och har kanske mer erfarenhet i genomsnitt... men när det kommer till den enskilda mekanikern så finns det oerfarna mekaniker både på bilia och på solna bilteknik säkerligen.
Mekanikerna på Solna bilteknik kanske dessutom har jobbat på Bilia de senaste 10 åren ... vem vet ???? :roll:

/Walle
Användarvisningsbild
av CarMan
#27062
Walle skrev:
CarMan skrev:det jag ser som kruxet är hur man tolkar service pumpterna. vad anser volvo att man ska göra under en viss pumpt & vad trpr den billiga verkstan att pumpkten inebär.
service protokollet är ju bara lite stödord.

en annan risk är ju att dom kanske inte kan bilmodellen så bra & kan då missa ditaljer som en mekaniker vet att han måsta kolla på denna modell. (ett exempel är ju gammla V70 AWD, deras handbroms wirar kan häljet gå av på presis vid ett fäste, en van mek kollar direkt där, en ovan kanske inte ens setr att höljet är skadat.
Jo, fast icke att förglömma är att även Bilia gör fel ibland. Sen kan du faktiskt ha oturen att få en "ovan" mekaniker även på Bilia.... ALLA mekaniker på ALLA Bilia-verkstäder är inte så "vana" som du verkar påstå och ALLA kan nog inte bilen särskilt mycket bättre än kanske solna bilteknik.
Dock kan jag hålla med dig till viss del över att Bilia lagar fler Volvo-bilar över lag än solna bilteknik och har kanske mer erfarenhet i genomsnitt... men när det kommer till den enskilda mekanikern så finns det oerfarna mekaniker både på bilia och på solna bilteknik säkerligen.
Mekanikerna på Solna bilteknik kanske dessutom har jobbat på Bilia de senaste 10 åren ... vem vet ???? :roll:

/Walle
men du behöver ju inte åka till Bilia för att åka till en volvoverksta, fins ju mängder av andra aktoriserade volvo verkstäder.
av Greven2
#27096
CarMan skrev:
Walle skrev:
CarMan skrev:det jag ser som kruxet är hur man tolkar service pumpterna. vad anser volvo att man ska göra under en viss pumpt & vad trpr den billiga verkstan att pumpkten inebär.
service protokollet är ju bara lite stödord.

en annan risk är ju att dom kanske inte kan bilmodellen så bra & kan då missa ditaljer som en mekaniker vet att han måsta kolla på denna modell. (ett exempel är ju gammla V70 AWD, deras handbroms wirar kan häljet gå av på presis vid ett fäste, en van mek kollar direkt där, en ovan kanske inte ens setr att höljet är skadat.
Jo, fast icke att förglömma är att även Bilia gör fel ibland. Sen kan du faktiskt ha oturen att få en "ovan" mekaniker även på Bilia.... ALLA mekaniker på ALLA Bilia-verkstäder är inte så "vana" som du verkar påstå och ALLA kan nog inte bilen särskilt mycket bättre än kanske solna bilteknik.
Dock kan jag hålla med dig till viss del över att Bilia lagar fler Volvo-bilar över lag än solna bilteknik och har kanske mer erfarenhet i genomsnitt... men när det kommer till den enskilda mekanikern så finns det oerfarna mekaniker både på bilia och på solna bilteknik säkerligen.
Mekanikerna på Solna bilteknik kanske dessutom har jobbat på Bilia de senaste 10 åren ... vem vet ???? :roll:

/Walle
men du behöver ju inte åka till Bilia för att åka till en volvoverksta, fins ju mängder av andra aktoriserade volvo verkstäder.
Jag tror att en generell regeln är att man alltid ska undvika de auktoriserade verkstäderna och istället anlita privata, men specialiserade småverkstäder. Där finns det riktiga mekaniker, inte bara reservdelsbytare och klantar som tror att man "reparerar" bilar genom att koppla in en dator. Tittar man på flertalet av de verkstäder som jobbar med märken som Alfa Romeo och Citroen t.ex, så hittar du betydligt fler erfarna motor/mekanikerproffs än man traditionellt gör på Volvo/Saab-verkstäder och detta beror ju på att dessa inte anställer några reservdelsbytare, utan måste anställa folk med gedigen kunskap både om både mekanik/motorteknik, elektronik osv. för att få behålla kunderna. Annars skulle det aldrig funka. Hittar man den typen av privat, ickeauktoriserad Volvoverkstad, så bör man anlita dom och undvika Bilia och deras gelikar.
av NCR
#27097
Greven2 skrev: Jag tror att en generell regeln är att man alltid ska undvika de auktoriserade verkstäderna och istället anlita privata, men specialiserade småverkstäder. Där finns det riktiga mekaniker, inte bara reservdelsbytare och klantar som tror att man "reparerar" bilar genom att koppla in en dator. Tittar man på flertalet av de verkstäder som jobbar med märken som Alfa Romeo och Citroen t.ex, så hittar du betydligt fler erfarna motor/mekanikerproffs än man traditionellt gör på Volvo/Saab-verkstäder och detta beror ju på att dessa inte anställer några reservdelsbytare, utan måste anställa folk med gedigen kunskap både om både mekanik/motorteknik, elektronik osv. för att få behålla kunderna. Annars skulle det aldrig funka. Hittar man den typen av privat, ickeauktoriserad Volvoverkstad, så bör man anlita dom och undvika Bilia och deras gelikar.
Så kanske man kan resonera om man som dig har en äldre Alfa utan någon fabriksgaranti kvar då priset för service på en aukt Alfaverkstad blir väldigt dyr. Då förstår jag att du söker dig till billiga "på hörnet-verkstäder". För folk där stämpeln i serviceboken är viktig finns det inga seriösa alternativ än en auktoriserad verkstad.
Användarvisningsbild
av CarMan
#27099
Greven2 skrev:
CarMan skrev:
Walle skrev: Jo, fast icke att förglömma är att även Bilia gör fel ibland. Sen kan du faktiskt ha oturen att få en "ovan" mekaniker även på Bilia.... ALLA mekaniker på ALLA Bilia-verkstäder är inte så "vana" som du verkar påstå och ALLA kan nog inte bilen särskilt mycket bättre än kanske solna bilteknik.
Dock kan jag hålla med dig till viss del över att Bilia lagar fler Volvo-bilar över lag än solna bilteknik och har kanske mer erfarenhet i genomsnitt... men när det kommer till den enskilda mekanikern så finns det oerfarna mekaniker både på bilia och på solna bilteknik säkerligen.
Mekanikerna på Solna bilteknik kanske dessutom har jobbat på Bilia de senaste 10 åren ... vem vet ???? :roll:

/Walle
men du behöver ju inte åka till Bilia för att åka till en volvoverksta, fins ju mängder av andra aktoriserade volvo verkstäder.
Jag tror att en generell regeln är att man alltid ska undvika de auktoriserade verkstäderna och istället anlita privata, men specialiserade småverkstäder. Där finns det riktiga mekaniker, inte bara reservdelsbytare och klantar som tror att man "reparerar" bilar genom att koppla in en dator. Tittar man på flertalet av de verkstäder som jobbar med märken som Alfa Romeo och Citroen t.ex, så hittar du betydligt fler erfarna motor/mekanikerproffs än man traditionellt gör på Volvo/Saab-verkstäder och detta beror ju på att dessa inte anställer några reservdelsbytare, utan måste anställa folk med gedigen kunskap både om både mekanik/motorteknik, elektronik osv. för att få behålla kunderna. Annars skulle det aldrig funka. Hittar man den typen av privat, ickeauktoriserad Volvoverkstad, så bör man anlita dom och undvika Bilia och deras gelikar.
Nja, du är nog rätt långt ifrån verkligheten, men orkar inte ta det nu. lättare för en med fötterna på jorden att förstå 8en som har kunskap inom yrket)
ps. det fins inga statligt ägda volvo verkstäder!.
av Walle
#27105
CarMan skrev:
Walle skrev:
CarMan skrev:det jag ser som kruxet är hur man tolkar service pumpterna. vad anser volvo att man ska göra under en viss pumpt & vad trpr den billiga verkstan att pumpkten inebär.
service protokollet är ju bara lite stödord.

en annan risk är ju att dom kanske inte kan bilmodellen så bra & kan då missa ditaljer som en mekaniker vet att han måsta kolla på denna modell. (ett exempel är ju gammla V70 AWD, deras handbroms wirar kan häljet gå av på presis vid ett fäste, en van mek kollar direkt där, en ovan kanske inte ens setr att höljet är skadat.
Jo, fast icke att förglömma är att även Bilia gör fel ibland. Sen kan du faktiskt ha oturen att få en "ovan" mekaniker även på Bilia.... ALLA mekaniker på ALLA Bilia-verkstäder är inte så "vana" som du verkar påstå och ALLA kan nog inte bilen särskilt mycket bättre än kanske solna bilteknik.
Dock kan jag hålla med dig till viss del över att Bilia lagar fler Volvo-bilar över lag än solna bilteknik och har kanske mer erfarenhet i genomsnitt... men när det kommer till den enskilda mekanikern så finns det oerfarna mekaniker både på bilia och på solna bilteknik säkerligen.
Mekanikerna på Solna bilteknik kanske dessutom har jobbat på Bilia de senaste 10 åren ... vem vet ???? :roll:

/Walle
men du behöver ju inte åka till Bilia för att åka till en volvoverksta, fins ju mängder av andra aktoriserade volvo verkstäder.
Jodu, jag vet att det finns fler auktoriserad volvoverkstäder. Har själv gjort mina servicar på Upplands motor samt Sydupplands bil. Men Jag tog Bilia som ett exempel... Det finns även fler icke auktoriserade bil-verkstäder förutom Solna bilteknik....

Exempel Helge!
Användarvisningsbild
av VS60
#27372
Undrar om någon vet. När man har Volvia som försäkrings bolag då har man motor garanti till 15.000 mil, hur påverkas detta om man inte servar bilen på Volvos verkstad utom på Solna verkstad?

Volvo S 60 – 02 170hk
av Teemu
#27374
VS60 skrev:Undrar om någon vet. När man har Volvia som försäkrings bolag då har man motor garanti till 15.000 mil, hur påverkas detta om man inte servar bilen på Volvos verkstad utom på Solna verkstad?

Volvo S 60 – 02 170hk
Hittade lite info påå nätet - klistrar in här nedan.

Grattis bilägare!

-nya EU-regler ger dig
utmärkta möjligheter

I praktiken innebär det att EU kommissionen konkurrensutsätter olika märkesverkstäder mot varandra och märkesverkstäder mot fria märkesoberoende verkstäder. Kort sagt monterar ned det monopol som så länge varit förbehållet märkeshandeln och som EU konstaterat icke varit till gagn för bilägarna. Detta torde väl inte vara något nytt för många plågade nybilsägare…

Hur skapar man mångfald och
ökad konkurrens?

Helt enkelt att enmärkesverkstäder får reparera fler bilmärken och kan bli flermärkesverkstäder. Fria verkstäder försäkras tillgång till samma information och samma tekniska utrustning som hittills varit förbehållet märkeshandeln. När biltillverkarens krav på service och reparationer sedan uppfylls kan fria verkstäder bli auktoriserade. Märkesverkstäder kan bli auktoriserad på flera märken.

Av stor betydelse tror jag blir det tydliga uttalandet att biltillverkarens garantier gäller även när nya bilen servas på en fri märkesoberoende verkstad. Kravet är att servicen utförs fackmannamässigt och enligt tillverkarens instruktioner.

Vad innebär de nya reglerna för dig som bilägare?

Mekonomen Bilverkstad i likhet med fria märkesoberoende verkstadskunder kan nu:
- Serva nya bilar i ökad omfattning då ingen tveksamhet
kvarstår huruvida garantin gäller eller inte.

- Lättare arbeta med nya bilar eftersom tillgång till all erforderlig
information och teknisk utrustning, samma som märkeshandeln.

- Montera original reservdelar köpta från Mekonomen.


Bilägare kan nu:
- Serva nya bilen på fri märkesoberoende verkstad till lägre kostnad,

med kortare väntetid och stillestånd för bilen på verkstad.

- Få original reservdelar monterade hos den fria verkstaden.

- Köpa original reservdelar i Mekonomen-butiken.


Märkesverkstäder kan nu:
- Reparera fler bilmärken och därmed öka förtjänsten.

- Köpa original reservdelar och reservdelar av motsvarande kvalitet

från Mekonomen med omgående leverans.

Kontrakts-, lejdversktäder och andra av märkeshandeln auktoriserade fria verkstäder kan nu:

- Med oförändrad rabattnivå uppnå samma fördelar som märkesverkstaden enligt ovan.


Vilka möjligheter innebär de nya EU-reglerna för Mekonomen?

Våra Mekonomen bilverkstäder kan få fler och bättre betalda jobb och Mekonomenbutikerna kan få ökad försäljning av reservdelar till alla bilägare och till alla fria verkstäder, till märkesverkstäder, till alla kontrakts- och lejdverkstäder och andra av märkeshandeln auktoriserade

Vet inte om ni andra ser det, men urklippet kommer från mekonomens hemsida...
Användarvisningsbild
av greeeken
#27585
från o med när?

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]