NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av prahna
Jag hade en S60 för ett år sedan, då sa jag aldrig mer en volvo men nu har jag råkat kolla på C70n och e tokfast!
Vad har ni för gott och dåligt att säga om den?
Vilken motor är det bästa köpet?
Vågar man köpa en privat eller skall man köpa hos handlare med garanti?
Min s60 hade så mycket småfel att man blev mörkrädd, fixade alla men det kostade tid och pengar:(
Är C70n lika illa?
Vad är rimligt pris för en C70n 2,5i från -06?
av Billy
Tråkigt att du hade sådan otur med S60:n, men som sagt så finns det måndagsexemplar av varje bilmodell. Har haft min S60 i 5 år och har aldrig haft ett enda fel på bilen funkat klockrent från dag 1 i princip. Vad gäller C70:n driftsäkerhet gäller antagligen samma sak, men jag har inte hört att det varit några allvarliga problem med modellen.

Motorval vad gäller C70 är inte heller en lätt fråga. Ska det gå undan ordentligt är det bara T5 som gäller, medans 2.4 & 2.4i går skönt och räcker till bra, speciellt i bil som C70 som kanske ses mera som en glidarbil än sportbil, men du får väl pröva dig fram.

Prissättning? Kolla blocket men i dagsläget tror jag det är högst individuell prissättning på lite ovanligare bilar som C70. En bekant köpte nyligen en beg. C70N 2.4 140hk -06 maxutrustad knappt 1000 mil på mätaren för 230000 hos en bilfirma. Men om det var ett bra eller dåligt pris vågar jag faktiskt inte svara på, tror dock det finns goda prutmåner..
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kör en MY09 T5 nu och har kört en MY06 T5 innan. Båda funkar perfekt! Kan dock säga att MY09 känns mer välbyggd och 'solid' i känslan.

Det är T5 som gäller! När det är en så tung bil behövs lite extra krut. Möjligtvis att en D5 skulle funka med...

Om det är en MY06 du är intresserad av så kolla att alla "barnsjukdomarna" är fixade. Man fick brev om att bilen skulle in och fixa lite smågrejer. En VolvoÅF kan se i datorn om det är gjort eller ej. Mitt råd är att kolla efter 07 eller nyare, T5 med 6-växlad manuell låda - hos en Volvoåterförsäljare. Gissar på att du får lägga ca 265 000kr.

Fråga gärna om det är något du undrar över!
av flink
Har inte kört någon annan lika stor cab, men det som slog mig var att den kändes ganska mjuk i chassit och knakig i inredningen för att ha ett sånt premiumpris. Men som sagt, då har jag inte kört någon direkt konkurent till denna bil.
Om man klarar sig med en tvåsitsig roadster så finns det roligare alternativ. Men Volvon är å andra sidan en bekvämare glidarbil :)
Den jag kört hade 2,4 140hk motorn och den rörde på sig rätt fint. Känns tight och gedigen i motor och låda utan att utmärka sig med några bländande fartresurser...

En regel som oftast är bruklig är ju att ju nyare desto bättre, men i slutändan brukar det vara plånboken som styr ändå.
Jag hade hellre tagit en nyare med mindre motor än en äldre med T5 om dom hade legat i samma prisklass, skick osv.
av prahna
Jag kollar på en BMW med och den är ju lite mer Premium i känslan. Jag kan väl säga efter att ha haft min S60 och med alla de fel som jag var tvungen att fixa så är jag osäker på om jag vågar köpa en Volvo till..
I Vart fall skall jag och testa en C70 imorgon, så får vi se.

/P
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Man kan ju iallafall hoppas att BMW 3-serie cab är bättre med tanke på att en begagnad sån kostar minst 100 000 mer än C70N.

Säkerheten på BMWn kan bara beskrivas med ett ord - Katastrof! Bagaget är otroligt litet, även med taket uppe. Baksätet är lite skönare än en parkbänk en regnig höstdag. Men annars är BMW säkert jättebra! :wink:
av Billy
Varför är säkerheten hos BMWn katastrofal? Run and flat däcken är visserligen idiotiska men krocksäkerheten är det väl inget fel på?
av Linqid
Billy skrev:Varför är säkerheten hos BMWn katastrofal? Run and flat däcken är visserligen idiotiska men krocksäkerheten är det väl inget fel på?
3-serie Cabriolet fick väl relativt usla resultat när IIHS testade den om jag inte minns helt fel. Till skillnad från C70 som blev 'Top Safety Pick' (tillsammans med 9-3 och Eos).

Fick bra resultat vid frontkollision men vid sidokollision var det risk för allvarliga bröstskador för föraren och huvudskyddet för baksätespassagerarna var inte på topp. Allt handlar om prioriteringar..
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Plus att den fick underkänt vid en påkörning bakifrån. Underkänt vid 2 av 3 tester kallar jag katastrof för en ny modell!
av prahna
Testade C70n idag. Trevlig bil men som nån innan skrev, den känns inte 100%. Sätena knirrade och lite sånt som inte gör att det är helt ok.
Sedan var det som det saknades något som jag inte kan beskriva, visst den gick mjukt men inte som en CLK320. Sedan var den inte stum som en BMW kan vara.
Jag blev helt klart impad av bagaget men är trots detta skeptisk.
Motorn gick fint men trots 170hk ingen riktig skjuts.
Priset var väl inte något att klaga på men jag skall nog kika lite på mer på BMW och Audi.
Tack för alla tips.
/P

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]