Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tlt
Jag har märkt att jag får sänka reglagena till värmen för att det inte ska bli för varmt i bilen. Förut så stod värmereglagena på 22 grader för jämnan och det var alltid behaglig temp i bilen , men nu har jag fått sänka först till 21 och nu till 20 grader på reglegena för att det inte ska bli för varmt i bilen även om det är -15 ute eller som idag +2 .
Är det någon som har någon ideè om vad det kan vara ?
Bilen i fråga är en V70 140 -05.
Användarvisningsbild
av wissel
Ser du det lilla gallret ovanför den högra gradknappen, lys in med en ficklampa o kolla. Om det är dammigt = orsaken. Det skall snurra en liten fläkt där som suger in luft för att hålla koll på tempen i kupén, om dammigt dammsug eller blås med en liten plastslang eller så men försiktigt.Håll en liten papperslapp framför gallret, det skall fastna i gallret.... Snurrar inte fläkten så får du demontera o rengöra /byta fläkten. vanligaste orsaken troligen för "felaktig" signal till automatiken :!: Om inte detta ........så finns det massor av flera orsaker... ??:-/
:D
av tlt
Ha vad enkelt det kan vara ibland :D det var bara att dammsuga och peta bort lite damm och hår så blev det som nytt !!

Tack för hjälpen.

//Tommy
Användarvisningsbild
av Ringhede
Mycket försiktigt!
Sitter en temperatursensor där som ofta går sönder när någon pillar där.

Bäst är att lossa panelen och plocka loss den lilla fläkten och rengöra/renblåsa .

mvh Roland
av Psyko
tlt skrev:Ha vad enkelt det kan vara ibland :D det var bara att dammsuga och peta bort lite damm och hår så blev det som nytt !!

Tack för hjälpen.

//Tommy

Man ska aldrig peta men något innanför gallret, risken finns att man sabbar
motståndet som sitter innanför.
av Tomisco
Har precis skaffat en V70N -04 och upptäckte att det satt en massa damm bakom gallret. Har inte haft några problem med kylan, men pedant som man är skulle dammet bort. Innan jag läst om alla varningar här på forumet om att peta på givaren så använde jag försiktigt (väldigt försiktigt) en pincett med smala skänklar för att ta bort dammet. Jag var väldigt noga med att inte peta för mycket på själva sensorn. Jag blir ju lite orolig nu när jag läser om hur farligt det är att ta bort dammet med något annat än dammsugare. Hur känslig är givaren egentligen? Är den känslig mot statisk elekricitet eller är den känslig mot mekanisk åverkan. Är den bara känslig mot mekanisk åverkan är jag inte så orolig, för jag var extremt försiktig. Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av wissel
Hej Tomisco, vet inte hur känslig den är men jag vill inte testa :-O) Men har du varit försiktig som du säger så är det säkert okej.... :-)-)
Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

webasto doserpump v70n 07

På en V70N borde det väl sitta en Ardic[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]