Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Köpte en V70 -04 (10000mil) för två veckor sedan. I söndags när jag skulle backa ut från parkeringen hade vänster bakhjul låst sig. Det släppte först när jag började köra framåt. Enligt serviceverkstaden är det troligtvis beläggen på backarna på handbromsen som har släppt. Har fått verkstadstid den 24:e för att byta ut dem. Glömde dock fråga om jag kan köra bilen under tiden. Kan man använda den som vanligt, eller ska jag låta den stå så länge?

/Ash
AshtrayY skrev:Hej,

Köpte en V70 -04 (10000mil) för två veckor sedan. I söndags när jag skulle backa ut från parkeringen hade vänster bakhjul låst sig. Det släppte först när jag började köra framåt. Enligt serviceverkstaden är det troligtvis beläggen på backarna på handbromsen som har släppt. Har fått verkstadstid den 24:e för att byta ut dem. Glömde dock fråga om jag kan köra bilen under tiden. Kan man använda den som vanligt, eller ska jag låta den stå så länge?

/Ash
Helt omöjligt att svara på utan att veta hur backarna ser ut.
Kan vara så att dom bara fastnat för att sen lossna men det kan lika
gärna va så att någon bromsback lossnat och följt med runt men nu lagt sig tillrätta.

För att vara helt säker måste bromsarna bak plockas isär
Skulle nog tippa på att dom bara hade fastnat. Själv så får jag så mycket snö i däcken ibland så dom fryser fast och då är det bara att ladda lite så släpper det. På min gamla bil så hade nog aldrig förra ägaren använt handbromsen så när jag började använda den så fastnade den varje gång jag använde den i princip. Den kan gå till sig men så tur hade inte jag. Dock så är det rätt simpelt att byta.
Efter att råkat ut för fenomenet med släppta belägg från backarna, så skulle jag inte åka en meter med bilen i onödan.
Har du otur så slår det tvärstopp på hjulet. Köra vidare gör att aluminiumklacken på spindeln kan gå av, och då blir det mos av allt, samt att du har en mycket kostsam reparation.

Mitt råd är åk till verkstad per omgående. Felet är akut.

Men det är din plånbok.

Hoppas vi inte möts om du får låsning/tvärstopp på bakhjulet.
Instämmer med föregående. Skulle inte köra alls om jag var misstänksam till konditionen på handbromsbackarna.
Blir mycket dyrt om det havererar eller med risk för bärgning om de fastnar på en parkeringsplats.

Även fullkomligt ofattbart att märkesverkstäder inte infört kontroll och reglbundet byte av handbromsbeläggen då felet är välkänt.
Men är väll för jobbigt att göra och ockerpriserna kan de väll knappt höja mer.

Då blir det bättre att ta det som akutreparationer.

/Roland
Ringhede skrev:Instämmer med föregående. Skulle inte köra alls om jag var misstänksam till konditionen på handbromsbackarna.
Blir mycket dyrt om det havererar eller med risk för bärgning om de fastnar på en parkeringsplats.

Även fullkomligt ofattbart att märkesverkstäder inte infört kontroll och reglbundet byte av handbromsbeläggen då felet är välkänt.
Men är väll för jobbigt att göra och ockerpriserna kan de väll knappt höja mer.

Då blir det bättre att ta det som akutreparationer.

/Roland
Ja så mycket gnäll det är ang priserna skulle det väl inte gnällas mindre om man införde
den kontrollen :roll:
Stefan62 skrev:Troligen ingen fara.

Kör vidare!
Tror gör man i kyrkan.

Erfarenhet och vetskap är bättre.

Jag har sett och reparerat bilar som gått sönder p g a lossade belägg. Bara materialkostnaden för ett hjul ligger över 5 000 kronor om klacken på spindeln pajar + bromssköld + allt annat smått och gott som blir mos.

Så med min erfarenhet så skulle jag absolut inte köra vidare.
Kör INTE vidare!!

Backarna lossnade vänster bak på en av jobbets bilar när jag körde motorväg...det small j :twisted: lar i mig och jag fick ett kort men mycket obehagligt kast på bilen. Hela bakvagnen neg kraftigt, sen lät det som om man tagit en näve M12 muttrar och slängt in i en tom torktumlare och startat den. Jag vet inte exakt vad det kostade att reparera, men jag vet att vår verkstad sa att det var ruskigt dyrt när jag hämtade den igen. Detta hände på en XC70 -04 med 17000 mil på mätaren.

Pärlan har nu över 35.000 pålitlig[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]