Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tomcrus
eccy243 skrev:
Rådlös skrev:Motorn var en samproduktion mellan Pegeuot, Renault och Volvo. Den kallades PRV-motorn. Den levde vidare många år i dom franska varianterna, och har om jag inte är felunderrättad även suttit i rena tävlingsbilar. Men i det skedet hade Volvo redan valt bort den.
Den var väl framför allt känd för sin bränsletörst. Den fanns i Volvo med både förgasare eller insprutning.
Ursäkta, men vadå "Volvo redan valt bort den"? PRV-sexan fanns ju i 760 ända fram till 1990. Eller menar du PRV-sexa i 200-serien?

En kompis till mig sa nåt om PRV-sexan i stil med: Det är en sexa med effekt som en fyra och soppaförbrukning som en åtta.
Håller med kompisen :)
Plus att den åt kammar, men de gick visst att åtgärda. De va visst otillräcklig smörjning.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Symptomen är sjunkande foder, slitna kammar osv osv.
Felet är bristande underhåll från det att bilen var ny, oljeservice, glykolbyte osv sköttes förmodligen inte enligt de spec som var satta utan snarare var det så att man körde dessa precis som man vart van att köra med de gamla hederliga rödblockarna. Dessa har ju en tendens att klara i princip vad som helst.
Så beskyll inte motorn för att vara dålig pga symptomen utan skyll snarare detta på de tidigare ägarna.
PRV-motorer som är välservade och med få mil är få idag, men dom går fint som tusan!

För övrigt användes väl dessa motor även i F1 sammanhang, var det inte så!? Men en brutal effekt vill jag minnas.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]