Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
hej camaro.
flåt att jag lägger migi? menar du att lådan med en husv- på 950kg inte skulle hålla? rättar inte systemtrycket sig efter effektuttaget? tillägas vid plan väg 95-100 km hastighet.
isak
Användarvisningsbild
av andreas 80
Nja det har inte så mycket med trycket att göra utan att oljan blir mycket varmare om man drar tungt.
Och om den är för varm så försämras egenskaperna mycket snabbt.
Dålig olja ger högre slitage på lådan som då kan haverera.

Därför kan det vara på sin plats med extra kylare om man drar tunga släp. Och ett oljebyte emellanåt.

Sen är det klart plan väg med runt 90-100km/h så har man ju lockup vilket minskar värmen.
Men så fort lådan känner att det går tungt så finns det stora chanser att den öppnar upp lockup för att få mer dragkraft = mycket värme.
Användarvisningsbild
av camaro69
Min erfarenhet av automatlådor, är att lågt tryck i lådan inte är nyttigt.
Många lådor har "rasat" p g a att man "segat" på lock-upen med tung last i bilen, eller på dragkroken, och "värmt upp" oljan.
av jofakuling
Som sagt, jag satsar på skölning o oljebyte så får vi se. Att jag kör mycket med manuell vxl beror på att växlingarna inte sitter där dom ska, höga varv och ryckiga växlingar vid relativ lugn körning är irriterande, drar sällan släp heller. Att man blir sur på Volvo är väl ganska självklart när dom envist håller fast vid att man inte "behöver" byta olja fast dom vet att det i slutändan genererar ett ganska dyrbart haveri? Tror dock inte jag är ensam om att klaga, ingen bil är utan problem.
av jofakuling
Verkstan har sköljt och bytt olja, uppgr prgmvara o nollställt adaptionen, känns bättre i växlingarna men ryckningarna vid gaspådrag kvarstår, särskilt vid varmkörning... vad göra?
Användarvisningsbild
av Erico
?:-/ Hej och förlåt att jag bryter in men jag har aldrig fattat det där med lock-up. Har en geartronic i min bil och har läst om när "lock-upen går i och ur" ?:-/ Jag drar husvagn (1600kg) på sommaren och undrar om man ska tänka på nått speciellt då ang. detta fenoment lock-up ? :roll: Hoppas nån kan förklara för en som är okänslig för lock-upar :?:
Användarvisningsbild
av andreas 80
Erico: Nej det är inget speciellt att tänka på när du drar husvagn.
För att försöka förklara lock-up. Mellan motor och växellåda sitter en momentomvandlare (converter). Det är den som tillåter att man står still fast motorn går, eller att vridmomentet förstärks då motorn går snabbare än ingående axel till växellådan.

Oavsett hur man kör så förekommer alltid mer eller mindre förluster i dessa. Genom att tillföra en "lock-up" minimierar man det.
Lock-up får man när man låser momentomvandlaren så att utågende axel från motorn och ingående till växellådan kopplas samman. Detta görs med en koppling som finns i just momentomvandlare.

Så till stor del är det en bränslebesparande funktion, samt att den ser till att hålla ner värmen som annars kan bildas.

I moderna bilar är all i och urkoppling förprogrammerad till vissa hastigheter och dragkrafter.
Användarvisningsbild
av Erico
andreas 80 skrev:Erico: Nej det är inget speciellt att tänka på när du drar husvagn.
För att försöka förklara lock-up. Mellan motor och växellåda sitter en momentomvandlare (converter). Det är den som tillåter att man står still fast motorn går, eller att vridmomentet förstärks då motorn går snabbare än ingående axel till växellådan.

Oavsett hur man kör så förekommer alltid mer eller mindre förluster i dessa. Genom att tillföra en "lock-up" minimierar man det.
Lock-up får man när man låser momentomvandlaren så att utågende axel från motorn och ingående till växellådan kopplas samman. Detta görs med en koppling som finns i just momentomvandlare.

Så till stor del är det en bränslebesparande funktion, samt att den ser till att hålla ner värmen som annars kan bildas.

I moderna bilar är all i och urkoppling förprogrammerad till vissa hastigheter och dragkrafter.
Ok tack, nu förstår jag lite i alla fall :-)-) Känns det anorlunda när lock-up går in jämfört med en vanlig växling?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Erico skrev: Ok tack, nu förstår jag lite i alla fall :-)-) Känns det anorlunda när lock-up går in jämfört med en vanlig växling?
För det mesta känns det mindre än en vanlig växling.
För det mesta ser man bara hur varvtalet sjunker något och "låser" sig.

Jag tycker bara det är vid stora gaspådrag som man känner av det.
av jofakuling
Idag fick jag en felkod: växellåda serv. omgående", samt att växellådan la sig "skyddsläge" 4ans växel, manuella vxl funkade inte. Är det temp. på oljan som blir för hög? Tillbaka till verkstan!

Tyvärr lär ditt problem återkomma,[…]

Enligt Vparts så ska dessa få plats, […]

Ström och genomföring verkar inte s&ari[…]

Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja[…]