Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
Vid kraftig högersväng nästan fullt rattutslag så kommer det ett högt skrapljudPå vänster sida.Det låter ungefär som om man har ruskigt dåliga bromskvivor och man bromsar.Det tar inte i någonstans.Vad kan detta vara?
Användarvisningsbild
av wissel
Du har nog ett vä.framhjulslager som säger upp sig totalt. Rekommenderar byte på stört. Kan bara bli dyrare om du kör vidare :cry:
:-)-)
av Psyko
volvofantast skrev:Vid kraftig högersväng nästan fullt rattutslag så kommer det ett högt skrapljudPå vänster sida.Det låter ungefär som om man har ruskigt dåliga bromskvivor och man bromsar.Det tar inte i någonstans.Vad kan detta vara?
Det låter inte som ett hjullager utan mer som att bromsskölden går emot
bromsskivans rostkant. Testa att ta en längre skruvmejsel och tryck ifrån
bromsskölden i nederkant på bromsskivan. Just där ligger bromsskölden
väldigt nära skivan.
Användarvisningsbild
av wissel
"Det låter inte som ett hjullager utan mer som att bromsskölden går emot
bromsskivans rostkant. Testa att ta en längre skruvmejsel och tryck ifrån
bromsskölden i nederkant på bromsskivan. Just där ligger bromsskölden
väldigt nära skivan
."
Håller även med psyco förstås....dessutom är hans fel billigare. Håller tummarna. :-)-)
Användarvisningsbild
av Morkvist
har du kollat så att hjulet inte tar i vid fullt utslag? på min v70 my06 tappade jag en av styrutslags gummina, och fick precis ett sådant ljud som du beskriver, det sitter en plåt bit i innerskärmen för att skydda mot att det sliter hål, den blir blank och fin om det är så att det tar i
av volvofantast
Nu har jag varit ute och kollat,justerade bromskölden lite,kolla de så att däcket inte tog emot och det fanns in skrapmärken där man kunde se att det skrapar ,gjorde rwent ifrån grus och smuts.Prvkörde och skrapljudet finns kvar vid högersväng.Jag körde runt runt på en stor parkeringsplats och när gasar lite och trycket lite på bromspedalen samtidigt som jag kör så förvinner ljudet direkt,testade detta flera och ljudet försvinner vid bromsning.Lollade bellägen de
är halvslitna men skinorna har kraftig kant längst ut,kan det vara så att bromsbeällägen tar emot längst ut på kanten på bromskivan,.Uundra om det räcker med att bytta till nya skivor?
av Psyko
volvofantast skrev:Nu har jag varit ute och kollat,justerade bromskölden lite,kolla de så att däcket inte tog emot och det fanns in skrapmärken där man kunde se att det skrapar ,gjorde rwent ifrån grus och smuts.Prvkörde och skrapljudet finns kvar vid högersväng.Jag körde runt runt på en stor parkeringsplats och när gasar lite och trycket lite på bromspedalen samtidigt som jag kör så förvinner ljudet direkt,testade detta flera och ljudet försvinner vid bromsning.Lollade bellägen de
är halvslitna men skinorna har kraftig kant längst ut,kan det vara så att bromsbeällägen tar emot längst ut på kanten på bromskivan,.Uundra om det räcker med att bytta till nya skivor?
Det är garanterat bromsklossen som går emot kanten på skivan.
Om både klossar och skivor är i skapligt skick och håller ett tag till
kan du ju fasa av kanten på skivan bara
av volvofantast
Ja,då har man plockat bort ocket och beläggen,på det yttersta belläget så ser man att det har ett spår efter kanten på bromsskivan och så jag antar att det bara är att byta beägg och skiva eller? Föresten hur många mil rullar en bromskiva normalt?
12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer

Tänkt lossgöra ventilkåpan fö[…]

Fick tillbaka hastighetsmätaren idag. Montera[…]