Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av greenbay
Men!
Är det inte dags att skaffe en Haynes nu?
Där står det väl hur tydligt som helst, dessutom är den bärbar...

Greenbay
av Masten
Löste sig utan Redme eller handbok... ganska lätt faktiskt.

Men gick på tok i slutet.., bulten som drivaxeln sitter fast med gick av?.. drog inte speciellt hårt, känns som nått fabrikationsfel eller så.. ??:-/ nu är ju axeln så konstruerad att gängan till M8 bulten som gick av, sitter ganska långt in i axel, finns ett ca 35mm långt hål som går att gänga upp till M12, är det en ide som gör att min nya drivknut går att rädda? :roll:
av *pettson*
Masten skrev:Löste sig utan Redme eller handbok... ganska lätt faktiskt.

Men gick på tok i slutet.., bulten som drivaxeln sitter fast med gick av?.. drog inte speciellt hårt, känns som nått fabrikationsfel eller så.. ??:-/ nu är ju axeln så konstruerad att gängan till M8 bulten som gick av, sitter ganska långt in i axel, finns ett ca 35mm långt hål som går att gänga upp till M12, är det en ide som gör att min nya drivknut går att rädda? :roll:
Jo visst går det att göra så, men räkna med att knuten nog är ganska hård att borra i. Hur menar du med *inte speciellt hårt?* Skruven ska dras med 35nm+ 90grader.. Det tål den garanterat. Vi pratar om att dra en M8 3,5kg...
av Masten
*pettson* skrev:
Masten skrev:Löste sig utan Redme eller handbok... ganska lätt faktiskt.

Jo visst går det att göra så, men räkna med att knuten nog är ganska hård att borra i. Hur menar du med *inte speciellt hårt?* Skruven ska dras med 35nm+ 90grader.. Det tål den garanterat. Vi pratar om att dra en M8 3,5kg...
Nu finns ju redan hålet.. 10mm och ska vara 10,2mm om jag inte minns fel till en M12, så det löster sig nog..
Tja.. min måttstock i garget är en lednyckel på ca 15cm... :) nm tillhör er proffs..

Men det löste sig, tog och borrade med en 5mm borr i bulten, och slog i en torx.. en liten 00-skiftnyckel och den rackans M8 satt nästa lös där nere, så den följde med upp så snällt, konstigt att den gick av.. var ju knappt dragen :roll:
Men rullar den gamla traktorn några mil igen :D
av *pettson*
mmm bara några tiondelar att borra.. inte mycket i mjukt material. En evighet och förstörda borr i en härdad bit..
Men nu löste sej ju problemet ändå.
av alan
Finns det något ställe man kan lämna in sin gammla knut till för renovering?
av *pettson*
alan skrev:Finns det något ställe man kan lämna in sin gammla knut till för renovering?
Inte vad jag känner till tyvärr. Eftersom det inte är utbytes vid köp av dyrare knutar heller så får man anta att inte heller dom renoverar.
av alan
Har monterat en biltema knut på min V70 nu har jag bara kört 10 000 km med den men det har fungerat kanon och bra passorm. Om den rasar innnan jag säljer bilen om två år så hör jag av mig.
av raveper
Vad menas egentligen med att dra 35nm +90grader? Förstår inte varför man måste göra både och.
av *pettson*
man drar ett fast moment och lägger till ett gradtal för att öka inspänningen. Inget konstigt med detta. Det är enklare att hålla reda på gradtal än Nm då inte alla vet prepareringen innan man drar ett slutmoment.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Sommaren har gått och nu har jag även b[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]