Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lindell
#269020
Det är dax att byta min V70 2,4-04 Business.

Jag skulle behöva lite hjälp på vägen. Bilarna jag väljer mellan är Volvo V70 2.5FT LE Momentum och Volvo V70 2.0D Momentum. Dom ligger i samma prisklass men 2,5FT är bättre utrustad med automat och bluetooth mm.
I daxläget lutar det åt 2,0D jag gillar motorvärmarpaketet. Nackdelen med2,5FT tycker jag är att den verkar rätt törstig och ska servas stup i ett.

Är tacksam för alla kommentarer.

/Lindell
Användarvisningsbild
av henka35
#269024
Jag är då mycket nöjd med 2.0D i V70II. Gör ett mycket bra jobb och dessutom är den snål.
Senaste trippen blev under sportlovet. 160 mil landväg (E4) med fullastadbil samt 20 mil i Umeå stad. Snittet slutade på 0,63 :wink:
Men går man över 130 så blir den törstig bara så du vet.... :roll:

Jag har bara testat 2.5T innan jag köpte min 2.0D och jag var då inte så imponerad av den motorn. Rätt trött jämfört med 2.5T i V70N.

//Henrik
av Lindell
#269030
Vi åker till Kroatien på somrarna och då blir det lite högre farter försöker hålla 160 så man kommer ner nån gång. Min 170hk bensin ligger på ca: 0,95 i 160. blir dieseln mycke törstigare i högre farter?
Användarvisningsbild
av henka35
#269037
Lindell skrev:Vi åker till Kroatien på somrarna och då blir det lite högre farter försöker hålla 160 så man kommer ner nån gång. Min 170hk bensin ligger på ca: 0,95 i 160. blir dieseln mycke törstigare i högre farter?
Den jobbar på bra i 150-160 men du får räkna med ca 0,75 vid 140 i alla fall. Har inte kollat vad den dra i så höga farter. Men jag har kört 180 med min i alla fall och det gick tyst och fint.
Men V70II är törstigare än V70N oavsett motoralternativ. Så du kommer nog inte kunna ligga under 1,0 med en 2.5FT i 160 km/h.

//Henrik
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#269039
Välj summum. Av två anledningar. Mer utrustning till en billig merkostnade och bättre läge när du ska byta nästa gång. Ångrar att inte jag gjorde det och nu är det så dags.

Etanol är inte roligt och jag tror inte på det bränslet i längden. Välj diesel.

Hälsningar

Henry
Användarvisningsbild
av henka35
#269057
Henry_Fågeljazz skrev:Välj summum. Av två anledningar. Mer utrustning till en billig merkostnade och bättre läge när du ska byta nästa gång. Ångrar att inte jag gjorde det och nu är det så dags.

Etanol är inte roligt och jag tror inte på det bränslet i längden. Välj diesel.

Hälsningar

Henry
Håller med till 100%, välj Summum. Jag ångrade mig redan efter typ 1 timme... ??:-/

//Henrik
av Arese
#269113
Hej

Är du intresserad av bilkörning väljer du 2,5FT. Jag har den maskinen i min V70 och frugan har 2,0D i sin C30. Lånade henns bil till jobbet i torsdags, 25 mil ToR. 2,0D känns hyfsat pigg i låg fart men är trött vid omkörningar. 2,5FT är bra mycket kvickare över 100 km/h. Teknikens värld mätte upp omkörningsaccelerationen 70-130 km/h till 8,5 sek med 2,5T och 13,5 med 2,0D. Det är eoner av tid. Dessutom är effektbandet smalt i 2,0D vilket gör att du måste växla oftare. I 2,5FT kan du använda 3:an från 40-140 km/h med bra kraft.

Vid offensiv landsvägskörning (110 km/h, skapligt många omkörningar) drar min 2,5FT ca 0,92 på bensin och ca 1,25 på E85, frugans C30 drog under samma omständigheter 0,62.

Kör du mycket lär en 2,0D bli billigare medan en 2,5FT är mycket snabbare och bekvämare.

Lycka till med ditt köp.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av henka35
#269122
Arese skrev:Hej

Är du intresserad av bilkörning väljer du 2,5FT. Jag har den maskinen i min V70 och frugan har 2,0D i sin C30. Lånade henns bil till jobbet i torsdags, 25 mil ToR. 2,0D känns hyfsat pigg i låg fart men är trött vid omkörningar. 2,5FT är bra mycket kvickare över 100 km/h. Teknikens värld mätte upp omkörningsaccelerationen 70-130 km/h till 8,5 sek med 2,5T och 13,5 med 2,0D. Det är eoner av tid. Dessutom är effektbandet smalt i 2,0D vilket gör att du måste växla oftare. I 2,5FT kan du använda 3:an från 40-140 km/h med bra kraft.

Vid offensiv landsvägskörning (110 km/h, skapligt många omkörningar) drar min 2,5FT ca 0,92 på bensin och ca 1,25 på E85, frugans C30 drog under samma omständigheter 0,62.

Kör du mycket lär en 2,0D bli billigare medan en 2,5FT är mycket snabbare och bekvämare.

Lycka till med ditt köp.

Mvh
Arese
Heico anger följande omkörningsprestanda för icke moddifierade ECU hos V70II:

2.0D
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 9,2s
2.5T
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 7,5s
2.4D
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 8,0s
D5
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 7,1s

http://www.heicosportiv.de/mainframe.asp?lang=en&e1=546
av Lindell
#269134
Är det någon större skilnad på servicekostnaderna mellan 2.0d och 2.5FT.
Flexifulen ska servas oftare men oljebyten kan väl inte kosta så mycke.
Användarvisningsbild
av henka35
#269138
Lindell skrev:Är det någon större skilnad på servicekostnaderna mellan 2.0d och 2.5FT.
Flexifulen ska servas oftare men oljebyten kan väl inte kosta så mycke.
Vet inte vad 2.5FT har för intervall men övriga Flexifuel ska byta olja varje 1000 mil.
2.0D har 2000 mil medan 2.5T har 3000 mil. Ett oljebyte brukar kosta ca 1000 kr hos Volvo.
Du kan läsa mer här..

http://www.volvocars.com/se/Documents/M ... 477f17.pdf

//Henrik

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]