Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Henry
metal HJ skrev: Jag trycker in knappen med tändning påslagen och testkabeln i hål nr. 3, men får INGEN respons alls. Inte äns kod 1-1-1. Lite märkligt??

Jag kontrollerade därför ABS koderna i uttag 3 på min 940FT -92a och det visade sig då att det inte kom någon signal tillbaka på min 92a heller trots att det sitter en kontakt i hålet. Det var en 93a som jag fick kod 155 på och som tipsade om kabelbrottet vid bakaxeln/kardanen. Hoppas felet ändå kan lokalieraras.
Henry
av metalHJ
emwtur skrev:sitter det en kontakt i uttaget ?
vissa av hålen är "tomma" om det inte är framdraget till uttaget.
/emwtur
Det sitter kontakt i uttaget, kollade efter noga med lampa innan jag satte i testkabeln :)
Henry skrev:Jag kontrollerade därför ABS koderna i uttag 3 på min 940FT -92a och det visade sig då att det inte kom någon signal tillbaka på min 92a heller trots att det sitter en kontakt i hålet. Det var en 93a som jag fick kod 155 på och som tipsade om kabelbrottet vid bakaxeln/kardanen. Hoppas felet ändå kan lokalieraras.
Henry
Se där ja, då har vi identiska fel! Men om du hade avbrott i kabeln till givaren i bakaxeln, var det inget annat som strulade som ex. hastighetsmätaren? Idag är det ju kallt ute, så ABS'en lär ju fungera hur som hellst... Det är det som gör felsökandet så svårt när det är sporadiska fel, man vet lixom inte när felet är löst eller inte :evil: Men den som lever får se, ger mig på första prövningen med att fräscha upp alla kontakter iaf. :)
Användarvisningsbild
av emwtur
Henry skrev:Hej jag har två gånger stött på samma problem med att ABS lampan lyser ibland. Vid båda tillfällena hittade jag felet vid kontakten där ledningen går in i bakaxeln. Ledningen hade oxiderat av och ledningsändaren glappade isär och ihop lite hur som helst. Efter lite fixande med kontakten så har lampan inte tänts igen. Hälsningar från ett snöigt Roslagen/Henry.
men då hade du problem med hastighetsmätaren också ?

/emwtur
av metalHJ
Jag sprayade rent kontaktstycket till givaren i bakaxeln med electronic cleaner... Kunde ju inte se om det gjorde någon effekt för stunden då lampan inte lös före ingreppet heller. Men fick svar på att det tydligen inte var problemet när lampan nu lyst igen!

Hur kontrolleras givarna där fram? Funktionstest så att säga...
Användarvisningsbild
av Fluffen
Du kan mäta motståndet på dem i fram. Dra isär kontaktstyckena till dem som sitter under huven vid fjäderbenet ungefär, ganska lätta att hitta. Motståndet ska vara runt 1000 ohm om jag inte minns fel? Kontrollera så att tandhjulen är hela och fina...
av metalHJ
Fluffen, Menar du vid vänstra fjäderbenet där hela ABS enheten sitter? Någonting annat har jag inte lyckats hitta på... Således vet jag ju inte vilka stift som är just till givarna fram? Det sitter ju en stor svart box, med ett lock skruvat med två torx skruv. Jag lossade locket och hittade ett stort kontaktstycke med flertalet stift. Har för mig att stiften var numrerade, så är det någon som vet vilka stift jag ska mäta på? Det gick även 5 kablar har jag för mig, direkt lödda mot en platta vid sidan av kontaktstycket som inte såg ut att tillhöra själva kontaktstycket, vad är detta för kablar?

Måste bilen vara igång under mätningen? Och så funderade jag även på om inte hjulen måste snurra för att givarna ska ge något utslag vid mätning?

Värt att tillägga, kransarna var inte direkt i nyskick! Duktigt rostiga och ett tjockt lager av skit... För att rengöra detta måste kransarna väck från hjulnavet, hur sitter det fast?

Ursäkta alla frågor, men det är första gången jag har att göra med ABS fel :roll:

Varmt tack för feedbacken :-)-)
Användarvisningsbild
av emwtur
följ sladden från höger/vänster framhjul innåt !
sladden sitter strappad ihop men bromsslangen och går igenom innerskärmen fem cm bakom där bromsröret går igenom innerskärmen.
Jag vet inte själv var kontakten sitter - men det är väl bara att följa sladden !

edit. du skall bara motstånds mäta så bilen SKALL stå stilla !

/emwtur
Användarvisningsbild
av Fluffen
Går upp till fjäderbenstornet ungefär. Dra isär kontakten och mät motsåndet ner till givaren. Allt ska vara strömlöst när du mäter.
av Lesjö
Sannolikt finns felet i framhjulen. Börja med att mäta givarna. Kommer kablar från hjulspindlarna genom innerskärmarna på resp sida. Finns en skarvkoppling på innerskärmen. Mät givaren med isärtagen koppling. Skall vara c:a 1000 ohm. Lika på båda sidor. Du kan också koppla en voltmeter (ac) på givaren. Genererar c:a 1 v vid 70 km/tim vill jag minnas. Jag vet att det är frekvensen som de mäter, men det går att kolla på detta sätt. Viktigt att det är lika på båda sidor.
Stämmer detta inte så är nog kuggkransarna upprostade tyvärr. Är inte allt för svåra att byta.
Kransarna är krympta på navet.
av metalHJ
Nu är jag på det klara med uppmätningen iaf. :) Stort tack för de tipsen... Nu ska jag hitta på en dag att ge mig ut i garaget och felsöka lite mera!

Ponera att det är kransarna som är kassa, och de är krympta på navet. Hur går ett byte till på smidigast vis? Värmning?
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&[…]

Nya skärmarna

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=86&[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" oc[…]

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]