NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lindström
Kanske en korkad fråga;

Om jag lämnar in bilen till Volvo å vill få allt uppdaterat kör dom ETT program där alla uppdateringar ligger eller måste man precisera sig vad man vill ha?
Som tex i höstas så uppdaterade jag min Rti då den var seg att uppdatera sig. Nu har jag stört mig på att var typ 20 start så blir det inget ljud i stereo,
men om man stänger av å startar efter 1 min så funkar det.
Ligger uppdateringarna katalogsvis, typ tändning, innsprut osv eller?

Nån som har koll?
av Heden
Blev det någon skillnad på RTI:n? Tycker också att den är lite seg att räkna ut en ny rutt om man kör utanför den rutten som navigatorn har föreslagit.
av flink
Enligt dom jag pratat med på Volvo så görs inga uppdateringar så länge inget är fel. Vill du ha någon uppdatering så måste du speca vad du vill ha och betala speciellt för den.
Det är iaf. den uppfattningen jag har fått av att prata med olika verkare på Volvo.

Själv tycker jag att det är rätt idiotiskt att kläcka ur sig något sådant... uppdateringar kommer ju av en orsak och borde, om inte installeras på goodwill vid ex.vis service, så vara väldigt rabatterade.

Sen finns det en del mjukvaruuppdateringar som du inte kan köra in föränn bilen fått några mil på nacken... så som mjukvaran som styr gasspjället.
av lindström
Ja man tycker att dom borde fixa "felen" gratis. Nu har jag retat mig ganska så mkt på steren att den går men att det inte är nått
ljud först man har stängt av bilen å starta om efter 1min, inget stort fel men ändå något som dom vet av.

Så nu när jag går i bytas tankar så kan man ju inte säga at jag är jätte sugen på en ny Volvo.

Sen så vad kan det göra att stoppa en sladda å fixa det, inte direkt så det kräver 2 gubbar i 5 timmar att fixa det...
Användarvisningsbild
av CarMan
1. har du problem med sterion så lämna in den för en felsökning, ingen annat.

2. vill du ha allt uppgraderar så ska du lämna in bilen för en "total can uppgradering" men det är inget som görs gratis på nån garanti.
bilans garanti gäller bara de fel su har på bilen, så om du har fel på bilen så åtgärdas felen (med andra ord måste du presisera vad du har för fel)

om ni tänker efter lite o tänker på att volvo är dom som tillverkas bile, det är dom som står för garantin.
verkstan är ett helt annan företag, har igentligen inget med volvo att göra alls. Verkstan vill ju ha betalt för det dom gör. volvo betalar inte ut pengar till verkstan om dom inte lagat ett fel.
av lindström
1.Behöver inte felsöka den då det är känt att det den behöver är NY mjukvara.

2.Visst lätt för dom att skylla ifrån sig, släpp inte bilarna först alla buggar är åtgärdade isf. Så slipper folk bli förbannade
för att dom ska vara test piloter åt firmorna innas grejerna funkar som dom ska.

För vad ja vet så tillhör väl Volvo verkstan Volvo koncernen..
Användarvisningsbild
av Doffen
Er noe som heter: if it aint broken, dont fix it.

Sliter selv med at radioen ikke gir lyd ifra seg. Legge seg ingen feilmeldinger når det skjer, men fungerer fint om jeg stopper motoren og starter etter 1-2 min igjen.
Når bilen var på service for 3 uker siden oppdaterte de alt av programvare til både radio og can nettverk uten at det hjalp i nevneverdig grad. Så de skal få den tilbake igjen. Har heldigvis garanti på bilen ennå.
av flink
CarMan skrev:1. har du problem med sterion så lämna in den för en felsökning, ingen annat.

2. vill du ha allt uppgraderar så ska du lämna in bilen för en "total can uppgradering" men det är inget som görs gratis på nån garanti.
bilans garanti gäller bara de fel su har på bilen, så om du har fel på bilen så åtgärdas felen (med andra ord måste du presisera vad du har för fel)

om ni tänker efter lite o tänker på att volvo är dom som tillverkas bile, det är dom som står för garantin.
verkstan är ett helt annan företag, har igentligen inget med volvo att göra alls. Verkstan vill ju ha betalt för det dom gör. volvo betalar inte ut pengar till verkstan om dom inte lagat ett fel.

1. Vet att du är en duktig kille CarMan, inget snack om den saken. Men varför skall man lämna in ngt på felsökning när man vet felet och hur det skall åtgärdas. Förstår att du är partisk, men det där blir nästan provocerande.

2. "total can upgrade" hade jag glömt bort... vad kostar en sådan?
Självklart skall verkstan ha betalt för det jobb dom utför... Och en mjukvaruuppgradering borde vara en post som går att baka in i en ev. service eller något liknande. Mjukvaran borde inte kosta verkstan och kunderna någon betydande summa pengar.

Än så länge är det bara bilindustrin som tar betalt för mjukvaruuppgraderingar... Pengarna måste ju strömma in någonstans när man tvingas att sälja bilar med närmast förlust. Men någon borde ju ha förstått att det blir ett stort iritationdmoment för kunderna.
av Psyko
flink skrev:
CarMan skrev:1. har du problem med sterion så lämna in den för en felsökning, ingen annat.

1. Vet att du är en duktig kille CarMan, inget snack om den saken. Men varför skall man lämna in ngt på felsökning när man vet felet och hur det skall åtgärdas. Förstår att du är partisk, men det där blir nästan provocerande.

2. "total can upgrade" hade jag glömt bort... vad kostar en sådan?
Självklart skall verkstan ha betalt för det jobb dom utför... Och en mjukvaruuppgradering borde vara en post som går att baka in i en ev. service eller något liknande. Mjukvaran borde inte kosta verkstan och kunderna någon betydande summa pengar.

Än så länge är det bara bilindustrin som tar betalt för mjukvaruuppgraderingar... Pengarna måste ju strömma in någonstans när man tvingas att sälja bilar med närmast förlust. Men någon borde ju ha förstått att det blir ett stort iritationdmoment för kunderna.
Vet felet ?? Hur kan man veta felet innan man felsökt :roll:
Att ladda mjukvara i en enhet som inte fungerar korrekt eller har ett
annat fel än man"tror" kan ge nya problem.
Bara för att man kan ladda in en uppgraderad mjukvara betyder ju inte
att man lagar alla problem i världen. Det finns inget som säger att man
lagar någonting egentligen.

Total uppgrade "kan" innehålla oönskade funktioner och egenskaper man egentligen inte
vill ha, därför är det bättre att uppgradera endast dom enheterna man räknar med ska
få förbättringar av mjukvaran.
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]