Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av corgito
:?: Jag har en volvo 460GL av 91:års modell.
nu undrar jag om det är någon som kan hjälpa mig med ett litet problem?

tomgången varierar kraftigt mellan ca 500v och 1200v och ibland så stannar motorn vid tomgång. när man har kört bilen ett litet tag så går den jättebra om man stannar vid tex ett rödljus men efter ca 1 min så börjar tomgången att vandra igen.

någon som vet eller kan tipsa om vad det kan vara för fel..

(jag har bytt tomgångsmotor efter ett tips om att det kunde vara det felet). :?:
av Tobbe50252
Hej på dig. Jag har haft samma problem fast med en vw golf manhattan,
Och jag är ganska säker på att det är din Lambdasond som är dålig eller trasig. Lambdasonden känner av hur mycken luft och bensin som skall tillföras beroende på många olika fatorer, bland annat värmen på dina avgaser (tror jag), iallafall så är det när motorn är varm som den fyller sin största funktion, det är därför som du inte har nå större problem när motorn är kall (när du stått still ett tag).

Ny Lambdasond är att föredra ej beg. Biltema är billiga.
Mvh Tobbe
av volvo960
ja det är nog lamdasonden eller luftmängdmätaren...
av miatamats
Hej, jag ahr precis köpt en 440 GLT som beter sig precis så. Både varm och kall så pendlar den på tomgång mellan 500-700 eller 600-1000 varv. Den har tom stannat som corgito skrev.

Det luriga är att säljaren påstod att lambdan precis var bytt.

Kan det vara luftmängdmätaren istället då kanske?

-ma
av volvo960
Hmm... ryker den svart?
av miatamats
Nä, enda märkliga är den pendlande tomgången. Inget annat...
av volvo960
Då är jag till 99% säker på att det är luftmängdmätaren (om du inte har förgasare)
Kolla skroten... http://www.bildelsbasen.se
av miatamats
Tack för hjälpen. Skall leta upp en och testa att byta. Är det en svår operation för en amatörpulare tror du?

PS Förstår jag rätt att om det vore lamban så skulle röken bli svart pga för fet blandning, för att den (lambdan) uppfattar blandningen fel..?
av volvo960
Nej den är inte svår att byta, på min 960 sitter den nära luftburken...
av miatamats
Tack, hittade en i Huddinge som jag skall kolla på imorrn.
Jag återkommer med rapport om hur det gick.

Tack så länge!!

-mats

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]