Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tomcrus
#268872
Var ägare till en Volvo 244 V6 glt aut. tidig 80-talare, undrar hur vanliga de var, och om det finns någon kvar
Ser inte nån på forumet iaf. :D
Användarvisningsbild
av tomcrus
#268920
Rådlös skrev:264 tillverkades i 132390 exemplar, och 265 i 35061 exemplar. Så ni var ett antal 260-ägare. Allt enligt Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_260
Jepp , enl. regbeviset stod det 244 , men jag förstår att de e en 260, va det renaultmotor, har för mej att kammarna slets nåt ini h-e :) den va grå.
av Rådlös
#268936
Motorn var en samproduktion mellan Pegeuot, Renault och Volvo. Den kallades PRV-motorn. Den levde vidare många år i dom franska varianterna, och har om jag inte är felunderrättad även suttit i rena tävlingsbilar. Men i det skedet hade Volvo redan valt bort den.
Den var väl framför allt känd för sin bränsletörst. Den fanns i Volvo med både förgasare eller insprutning.
av Amarace
#269010
Rådlös skrev:264 tillverkades i 132390 exemplar, och 265 i 35061 exemplar. Så ni var ett antal 260-ägare. Allt enligt Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_260
Fast detta är ju ingen 264, 264 var en lyxbil, 244GLT6 var en sportigare variant av 240, GLT fanns då med både V6 och Fyra.
244GLT6 tillverkades inte så många, har dock inga siffror tyvärr. Fanns 80-82.

tomcrus, hur söker du då? (244-682* för manuell, 244-688* för automat om man går efter typkod, 244682* för manuell och 244688* för automat om man går på chassienummret)

För nåt år sedan fanns runt 30st av årsmodell 82 varav 2/3 var automat, runt 40st kvar av årsmodell 81 varav lite mer än hälften var Automat, och årsmodell 80 fanns det runt 95st, vet inte hur många automat där då det inte går att utläsa ur chassienummret och orkar inte slå upp alla för att se typkoden.
Användarvisningsbild
av tomcrus
#269082
Amarace skrev:
Rådlös skrev:264 tillverkades i 132390 exemplar, och 265 i 35061 exemplar. Så ni var ett antal 260-ägare. Allt enligt Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_260
Fast detta är ju ingen 264, 264 var en lyxbil, 244GLT6 var en sportigare variant av 240, GLT fanns då med både V6 och Fyra.
244GLT6 tillverkades inte så många, har dock inga siffror tyvärr. Fanns 80-82.

tomcrus, hur söker du då? (244-682* för manuell, 244-688* för automat om man går efter typkod, 244682* för manuell och 244688* för automat om man går på chassienummret)

För nåt år sedan fanns runt 30st av årsmodell 82 varav 2/3 var automat, runt 40st kvar av årsmodell 81 varav lite mer än hälften var Automat, och årsmodell 80 fanns det runt 95st, vet inte hur många automat där då det inte går att utläsa ur chassienummret och orkar inte slå upp alla för att se typkoden.
Well tackar, då finns de ju nåra iaf. 8)
Användarvisningsbild
av eccy243
#269152
Rådlös skrev:Motorn var en samproduktion mellan Pegeuot, Renault och Volvo. Den kallades PRV-motorn. Den levde vidare många år i dom franska varianterna, och har om jag inte är felunderrättad även suttit i rena tävlingsbilar. Men i det skedet hade Volvo redan valt bort den.
Den var väl framför allt känd för sin bränsletörst. Den fanns i Volvo med både förgasare eller insprutning.
Ursäkta, men vadå "Volvo redan valt bort den"? PRV-sexan fanns ju i 760 ända fram till 1990. Eller menar du PRV-sexa i 200-serien?

En kompis till mig sa nåt om PRV-sexan i stil med: Det är en sexa med effekt som en fyra och soppaförbrukning som en åtta.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]