Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DrEvilBoy
Ska förhoppningsvis byta generator på 745:an i morgon. har fått tag på en 80ah generator som har suttit i en 745 -88. Jag har en -92:a och den gamla generatorn är på 65ah. Kommer det att fungera? kollade på mecas hemsida och såg att det fanns 2 olika. 1 som är till -07.91 och en annan 08.91-. den enda skillnaden jag ser på ritningen är att hjulet är 63 resp 65 i diameter annars ingen skillnad. Antar att det kommer att passa.... men varför ha två olika?
Användarvisningsbild
av emwtur
Tror att den "stora" generatorn satt på om man hade AC.
Vet inte om man kan anta att den drar mera ström
eller att man låter bilen stå på tomgång mera.
Det är dom enda grejorna jag kan komma på ...
/emwtur
Användarvisningsbild
av Maxwell
Ang Ah så är det ingen fara, det beror på hur mycket elektroniskt kringutrustning bilen har. Det finns ända upp till 120 Ah på fullutrustade 960. Se bara till så att den passar för Volvo har använt sig utav tre olika tillverkare av generatorer, Denso, Bosch och någon mer som jag inte kommer ihåg. Du kommer märka när du byter om det passar eller inte.

//Maxwell
av Vovlo_Henrik
Bilen kan från att den var ny fått en större generator som tillval, Volvo har 5-6st olika amper styrkor i 740 :-)-)

Passar inte generatorn så går det att skifta gavel från den gamla generatorn om den är av samma märke :wink:

Kör med 100ah i min 740 :)
Elpriset

Vad drar en gård då? Väldigt lite[…]

Alla pratar om el, diesel och bensin bilar. Vad h&[…]

Hur håller ni era skivor rena på laddh[…]

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_02[…]