Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om du har..

*kompression
*bränsle
*gnista

Och allt sker i tid så startar bilen. Vilket den nu inte gör.

Du får helt krasst gå ned på lägre basic och välja..
Vilken av dom tre sakerna saknar du?

ELLER.. är motorn utanför timing och därmed inte gör saker i rätt tid?..

Du har bara dom två scenariona att välja på.
Eftersom jag har alla de tre så börjar det luta åt att kamremmen kuggat över.
Men jag lyckas inte vrida runt motorn för han och kan därför inte kolla om axlarna ligger i fas eller ej.
Någon som har ett bra tips på hur man gör detta utan att lossa höger framhjul så att man kommer åt vevaxeln?

greenbay skrev:Kan det inte vara tryckarna som "pumpat upp sig" dvs du får dålig kompression pga att tryckarna, under startförsöket fått högt oljetryck, eftersom motorn var kall, vilket i sin tur gör att ventilerna står lite öppna?
Isåfall behöver du cranka en bra stund, kanske 30 sekunder med att låta startmotorn svalna emellan. Om detta är felet, kommer tryckarna att tappa lite av oljetrycket inuti, och ventilerna stänger igen.

Greenbay

Finns det något sätt att se ifall detta är fallet innan man börjar köra startmotorn så länge? Känns som att en sådan grej sliter väldigt på startmotorn eller?
Om du inte har automatlåda;
så hissa upp ett framhjul , lägg i 5:an och snurra på det lyfta hjulet.

du har ju pillat på en del under resans gång - ingen chans att du orsakat nya fel - kontakter som inte sitter i ,
kablar och slangar på rätt ställe ...

/emwtur
emwtur skrev:Om du inte har automatlåda;
så hissa upp ett framhjul , lägg i 5:an och snurra på det lyfta hjulet.

du har ju pillat på en del under resans gång - ingen chans att du orsakat nya fel - kontakter som inte sitter i ,
kablar och slangar på rätt ställe ...

/emwtur

Får ta mig ner och gräva i snön imorrn igen då. :P Snurra lite på hjulen.

Och har varit väldigt noga med att sätta tillbaka alla sladdar på rätt ställe. Har inte rört så mycket sladdar/slangar heller iofs, är mest till tändstift och rotor och så, och dem har jag satt tillbaka på rätt plats.
jag gissar på att bilan var en aning trött nör det var -30
du sura säkert ned stiften, så även om du ser ut att ha gnista, så kan det vara på sin plats med nya stift.

i annat fall så dubbel kolla det pettson sa + kolla så kamremen sitter rätt, är allt detta rätt o den ändå inte startar, så får du inte rätt mängd bränsle, eller har inte rätt komprision.

en motor är inte nmer kompliserad att den ialla fall ska tända o försöka gå under desa förhållanden, man jag tolkar det som att din är helt dör, inte en tännding
CarMan skrev:jag gissar på att bilan var en aning trött nör det var -30
du sura säkert ned stiften, så även om du ser ut att ha gnista, så kan det vara på sin plats med nya stift.

i annat fall så dubbel kolla det pettson sa + kolla så kamremen sitter rätt, är allt detta rätt o den ändå inte startar, så får du inte rätt mängd bränsle, eller har inte rätt komprision.

en motor är inte nmer kompliserad att den ialla fall ska tända o försöka gå under desa förhållanden, man jag tolkar det som att din är helt dör, inte en tännding
Har bytt tänstift då vi misstänkte samma sak, och du har helt rätt, inte en tändning.

Får kolla på kamrems positionen när jag får tid, vilket inte blir förens om ungefär en vecka...

Någon som vet vart det är vanligast att kammen kuggar över? Vid någon av kamaxlarna eller vid vevaxeln? Tänkte mest hur stor chansen är att det är kamrems kuggning eftersom kamaxlarna står i fas med varann.
av *pettson*
Misstänker en helt annan sak. Har du provat att dra igång bilen? Nu menar jag INTE att släpa bilen runt 4 kvarter och fylla katalysatorn med bensin. Det jag talar om är faktiskt att helt enkelt dra en mycket kort sträcka, kanske 100 meter. Startar inte bilen på detta så kommer den heller inte att starta om man drar den längre. Anledningen är att jag vill att du ska avlasta tändsystemet ifrån startmotorn. Det finns ett problem med många bilar idag, 850 och 70 serien är inte undantagna. När startmotorerna blir äldre och det blir mera oxid så går det åt mera ström vid starten. Först märks det inte nämnvärt men så småningom blir det såna strömnivåer att du får spänningsfall på systemkablar som inte klarar spänningsfall. Det är inte så att nåt brinner upp, men det blir enorma sporadiska startproblem. Ibland startar det ibland inte, lösningen är då att byta alternativt smörja startmotorn, se över anslutningarna och köra som vanligt sen. MEN för att testa om startmotorn är problemet så kan man göra på TVÅ sätt.

1 bygla halvljuset så det står på, starta bilen, ljuset får bara flimra lite, allt mer än detta betyder att startmotorn tar för mycket ström.

2 Dra igång bilen. Startar den lätt som en plätt så är svaret detsamma. Starten är problemet.

Kamremmen hoppar ibland naturligtvis men det är ytterst sällan den rappar över och ger just startproblem. Det krävs mycket innan bilen inte kan starta nämligen. Däremot går bilen möjligen dåligt om det hoppat ett hack osv. Men den går.
*pettson* skrev:Misstänker en helt annan sak. Har du provat att dra igång bilen?

Jo vi har försökt rulla igång den, utan resutlat. Nu är jag tillbaka i norrland där bilen står men har väldigt mycekt plugg denna veckan så kan itne kolla vev och kamaxlar förens till helgen.

Tror du det kan vara startmotorn trots att det inte går att rulla igång den?
av *pettson*
MartinGW skrev:
*pettson* skrev:Misstänker en helt annan sak. Har du provat att dra igång bilen?

Jo vi har försökt rulla igång den, utan resutlat. Nu är jag tillbaka i norrland där bilen står men har väldigt mycekt plugg denna veckan så kan itne kolla vev och kamaxlar förens till helgen.

Tror du det kan vara startmotorn trots att det inte går att rulla igång den?
Alternativet finns kvar. Men jag är trots allt konfunderad över att den inte startat lätt när ni drog. Allt är avlastat då och om du har gnista bränse o kompression så SKA den starta då, om den nu gör allt i rätt tid så att säga.
Är tiden rätt och inget händer så saknar vi en av dom tre ingredienserna, bara att ta reda på vilken.
*pettson* skrev: Alternativet finns kvar. Men jag är trots allt konfunderad över att den inte startat lätt när ni drog. Allt är avlastat då och om du har gnista bränse o kompression så SKA den starta då, om den nu gör allt i rätt tid så att säga.
Är tiden rätt och inget händer så saknar vi en av dom tre ingredienserna, bara att ta reda på vilken.

Och eftersom jag tror vi kan utesluta gnista och bränsle så återstår kompressionen, men tror den är bra med.
Börjar starkt misstänka att det helt enkelt sker i fel tid, men de 3dm nysnö som kommit i veckan gör mig int mer sugen på att försöka lyfta bilen och dra runt motorn... :( Dumma väder.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]