Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NCR
Jag undrar om det är någon som VET huruvida det sitter diskanter högst upp i dörrarna om man har en HU-650 Performance-stereo?

I alla papper står det 6 högtalare och de har t.o.m. en bild som visar två fram, två bak och två allra längst bak vid bakluckan, men jag tycker det låter som om det satt diskanter där framme?

Räknar de inte diskanter som högtalare eller hör jag bara fel?
Användarvisningsbild
av Loner
NCR skrev:Jag undrar om det är någon som VET huruvida det sitter diskanter högst upp i dörrarna om man har en HU-650 Performance-stereo?
Nu "vet" jag inte men är tämligen säker på min sak ändå.
Du har en så pass ny bil (HU650) så det sitter inga diskanter i dörrarna fram, det slutande man med 04-05 nånstans

/L
av NCR
Loner skrev:
NCR skrev:Jag undrar om det är någon som VET huruvida det sitter diskanter högst upp i dörrarna om man har en HU-650 Performance-stereo?
Du har en så pass ny bil (HU650) så det sitter inga diskanter i dörrarna fram, det slutande man med 04-05 nånstans

/L
Tusan.

Av snålhet då antar jag för det kan väl inte vara så att ljudet från de andra högtalarna är så mycket bättre att man kan skippa diskanterna?

Känns lite trist med tanke på att min SEAT Leon á 139.900:- hade 8 högtalare och en mycket bra stereo som standard. :???:
Användarvisningsbild
av frilins
På dom modeller som inte har separata diskanter i dörrarna upptill så sitter de nertill mitt i bashögtalaren (koaxialhögtalare).
Så du saknar inte diskanter utan dom finns.

Jag tror också att du har uttag för diskanter upptill men om det är framdraget kabel vet jag inte, men jag tror det.

Om jag förstått rätt på dina inlägg så bor du i Göteborgstrakten, du har ju nära till Jönköping och JB så varför inte ta en utflykt dit en dag och kolla in vilket som är vilket, dom hjälper säkert till.
av NCR
frilins skrev:På dom modeller som inte har separata diskanter i dörrarna upptill så sitter de nertill mitt i bashögtalaren (koaxialhögtalare).
Så du saknar inte diskanter utan dom finns.

Jag tror också att du har uttag för diskanter upptill men om det är framdraget kabel vet jag inte, men jag tror det.

Om jag förstått rätt på dina inlägg så bor du i Göteborgstrakten, du har ju nära till Jönköping och JB så varför inte ta en utflykt dit en dag och kolla in vilket som är vilket, dom hjälper säkert till.
Ja uttag har jag ju eftersom min dörrsida är ju densamma som för alla andra V70N. Det där med att diskanterna sitter mitt i de andra högtalarna visste jag inte, så det var ju bra, men då räknas de alltså som en högtalare.

SÅ nära JB bor jag ju iofs inte.... :)
av Teemu
jo, koaxialer räknas som 1 högtalare. Däremot kan du få ett "lyft" av ljudet genom att placera diskanter högre upp. Och gärna riktade emot lysningspositionen. Detta pga att diskant- och mellanregisterljud är mycket mer känsligt än basen för saker som är i vägen. tex knän och ben. Diskanter behöver inte vara någon dyr investering, man kan som sagt göra stor skillnad i ljud karaktären.
av boeder
Loner skrev:

/L
Det förklarar ju varför min SVåger tycker ljudet är sämre än hans tidigare V70 -04. Jag kan nog själv tycka det men det kanske är bara inbillning. Visserligen var det HU-603 i den gamla och HU-650 i den nya om det skall ha någon betydelse. inkl. Högnivåhögtalare för båda systemen.
av Teemu
boeder skrev:
Loner skrev:

/L
Det förklarar ju varför min SVåger tycker ljudet är sämre än hans tidigare V70 -04. Jag kan nog själv tycka det men det kanske är bara inbillning. Visserligen var det HU-603 i den gamla och HU-650 i den nya om det skall ha någon betydelse. inkl. Högnivåhögtalare för båda

systemen.
tror nog att största skillnaden är just tack vare placeringen. Diskant ljudet fastnar i benen och stolarna och dämpas drastiskt innan det når örat som är en bra bit upp.
Användarvisningsbild
av _Rick_
Mig veteligen så är det alltid diskanter i framdörrarna. Oavsett ljudpaket.

Men jag kanske har fel :)
Användarvisningsbild
av Loner
_Rick_ skrev:Mig veteligen så är det alltid diskanter i framdörrarna. Oavsett ljudpaket.

Men jag kanske har fel :)
Jo diskanter är det där, men precis som skrivs här så är det eparata element fram till 04/05 nånting, sen blir det coaxer med inbyggd diskant på dom nyare.

/L
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]