- tor 19 feb 2009, 22:59
Det kallar jag snabb leverans från tyskland.
Har ju redan rivit ner tanken en gång så det skall inte vara något problem men vet någon hur
tankgivaren sitter fast på tanken? Soppa pumpen sitter ju bultad men givaren, finns inga skruvhål för givaren, verkar bara vara nerpressad i gaveln på tanken. Någon?
Mackansglt skrev:Min lagning av tanken höll inte. Sprang läck igen efter några veckor. Letade då lite på tyska Ebay och hittade då en sprillans ny tank för 75 euro med frakt. Beställde i söndags kväll och idag mitt på dagen dök den upp med UPS. Tur att grannen var hemma som fick ta emot den.Mackansglt skrev:Har fått en Opel Astra caravan (kombi) mer eller mindre helt gratis, ok 250 kr då.Har nu tätat bränsletanken. Tanken är ganska fräsch , ingen rost alls på undersidan i alla fall som man kan se. Den troliga orsaken till läckaget var att när tanken byttes senast så centrerade man inte tanken ordentligt. Tanken har som två spår på undersidan som spännjärnen skall sitta i men det ena järnet har legat och skavt mot en en kant och där med nött hål i tanken.
Det är en 92 med 1.6 l motorn och manuell 5 petad låda. Körde hem den idag. Bilen är påställd men ej besiktigad pga. läckage i bränsle tanken. Gick väl helt ok med bra värme med mera. Alla el. funktioner verkar fungera, det är dock en snik variant, inget lull lull alls. Den har varken larm, centrallås, dragkrok ac eller nåt. Det enda som finns är sätesvärmare och en gammal Philipsbandare men till den saknas koden. Iför sig bra att det är en snik variant för då kan mindre saker krångla. Går det att fixa fram koden på något sätt?
Skicket är bruksskick med den vanliga Opel rosten, lite rostangripna skärmkanter bak några små rostangrep på motorhuven och en liten buckla på bakluckan. Innuti är den väldigt fräsch.
Har gått ca 25000 mil. Hur långt brukar en sådan bil gå? Har bara haft en gammal Opel Commodore GS Coupe 73:a tidigare. På den gick toppen vid 25000 mil vill jag minnas och sedan såldes bilen.
Vad är det för kamremsintervaller på en sådan? Har en service bok som är stämplad till ca 12500 mil, sedan inget mera. Står inte noterat i denna att kamremen skulle ha blivit bytt.
Har ingen instruktions bok heller. Fick dock med alla tidigare besikningsprottokoll, inga större
anmärkningar förutom att tanken har blivit bytt en gång tidigare ca. 2005. Besiktigades senast i nov 07, fick en bra att veta. Den ena damasken för drivknuten skadad, svårt att byta eller? Är läckage i tanken vanligt på dessa bilar?
Har inte riktigt bestämmt mig för vad jag skall göra med bilen. Täta tanken och besikta och se vad bilprovningen säger. Om dom inte säger för mycket fixa till den lite allmänt och försöka
att sälga den. Går det att sälga en sådan. Bör ju i alla fall vara ganska billiga ägarkostnader.
En sista fråga efter allt svammel.
På registreringsbeviset står det "Maximal nettoeffekt", kW 74 DIN.
Har den alltså 74 DIN hästar eller är motorn på 74 kW, dvs. ca 101 Hästar.
Väntar spänt på kommentarer.
PS. Finns det ngn. "Opel sida" på nätet.
Rådlös skrev:Den är på 74 kW om det står så. Omräknat, som du säger till 101 hkr.Sorry, hade fel. Det är en Clarion bandare som sitter i och där koden saknas. Funkar det att göra likadant på den som beskivs här ovan.
Är du säker på att koden har kopplat ur radion? Jag har en liknande Philips, som tystnade för mig. Ta loss radion och låt den vara strömlös i minst ett par timmar. Anslut igen. Du behöver ingen kod om det har lyckats. Allt enligt råd från en bilradiobutik. Detta är minst 10 år sedan och den fungerar ännu.
Kamremmen är väl förhållandevis enkel att byta? Om du gör det, så har du en rem där du känner till både datum och miltal.
Min 240 är jämnårig med din Opel. Min har gått 33 000 mil, och anses "nyss inkörd". Du borde ha något liknande om den inte är totalt misshandlad. Börja med ett kompprov. Det säger en del.
Det kallar jag snabb leverans från tyskland.
Har ju redan rivit ner tanken en gång så det skall inte vara något problem men vet någon hur
tankgivaren sitter fast på tanken? Soppa pumpen sitter ju bultad men givaren, finns inga skruvhål för givaren, verkar bara vara nerpressad i gaveln på tanken. Någon?
S80 07 Turbo aut summum .
Mackan
Mackan