Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en liten fråga angående byte av länkarmsinfästningen bak på en v70, jag undrar nämligen om den är bökig att byta själv och hur lång tid det kan ta och byta den, jag har en erfaren bilmekaniker till min hjälp, det är bara det att han aldrig bytt en sådan på en volvo förut och jag undrar då om det finns något snabbt sätt att byta den på eller om jag måste riva hela bakvagnen och hur lång tid det kan tänkas ta, jag undrar även om jag måste ha tillgång till en lyft eller om det går bra med en domkraft och pallbockar eller en smörjbrygga och återigen hur lång tid det kan tänkas ta.

Tacksam för svar!!!!
av andezon
Ta reda på när din bil är uttagen det är nämligen 8års garanti på dessa och då ingår hjulinställning
av eldorado
Tyvärr så är vår bil uttagen redan på mitten av 1997, den gick tidigare som taxi innan vi köpte den för 4 år sen, så jag blir tyvärr tvungen att göra skitgörat själv, jag tycker helt enkelt att dom tar på tok för mycket betalt för jobbet. :(
Användarvisningsbild
av CarMan
har du tur sitter dom löst, men oftast har dom genomgående skruvarna ergatfast & då tar det tid att få isär det.

du behöver en lyft där jhulen hänger löst.
anledningen till att det är dyrt att byta dom är för att det tar tid.
av eldorado
Jag vet att det tar tid att byta dom, men jag har för mig att Sparkz har svarat på en sådan här fråga förut och då skrev han nåt om ett alternativt sätt att få isär länkarmsinfästningen på och det verkade vara bra mycket smidigare än volvos egna sätt, men jag hoppades på att han skulle kunna förklara hur han går tillväga med detta för jag har ingen lust att ta isär hela bakvagnen om det finns ett enklare sätt att göra detta på.
Återigen, jag är tacksam för svar!!!!
av eldorado
Jag råkade visst skicka iväg ett pm till Sparkz innan jag kom på att han inte vill bli tillfrågad om det via pm, men jag hoppas att han kan förlåta en ivrig själ och ändå besvara min fråga som redan finns här i tråden. :wink:
av eldorado
Problemet är nu löst, jag ringde till volvo och fick helt andra prisuppgifter än dom jag först fått, hela kalaset kommer att kosta mig ca: 4300 kr, det tycker jag att det är värt faktiskt.
Det som ingår då är material och fyrhjulsinställning och jobbet dådå naturligtvis, så nu slipper jag ligga ute på backen och frysa och svära ve och förbannelse över fastrostade bultar och annat.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Och jag svarade på ditt PM innan jag såg tråden...
Jaja, det är nog vart en hel del om alternativet är att ligga ute och göra det!
av eldorado
Tack för hjälpen ändå Sparkz!!! vol:-)
V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]

Det tackar vi för, mitt i semestern och allt.[…]

Trådlös laddning MY2026

I Volvos pressmeddelande för XC60 MY2026 fram[…]

V50 1,8l. 2005

Hej! Jag har en liten fråga: Det kommer in[…]