Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av menbj0
Hittade denna artikel på Ny Teknik. Det verkar dock inte logiskt att lägga ner de 5-cylindriga motorerna 2012 med tanke på att de nyss lanserats.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 533413.ece

Kanske stämmer delar av artikeln.
av viktore
Artikeln är otydlig och kan mycket lätt missuppfattas. Bara för att man kommer tillverka nya fyror i Skövde innebär ju inte det per automatik att femmorna slopas när fyrorna börjar tillverkas.
Det faktum att man skriver "..femcylindriga volvomotorn" får mig att tvivla på artikelns trovärdighet, det är ju inte direkt så att man i Skövde bara tillverkar EN motor med fem cylindrar.. :roll:

Sen vore det skumt att dessa motorer skulle lanseras så sent som 2012, redan i år lanserar man ju en riktigt snål fyra på 1.6liter !?
av viktore
Henry_Fågeljazz skrev:Den snåla fyran 1,6 är väl ingen volvomotor. Har för mig att det är en fordmotor.

Hälsar

Henry

Jag har inget belägg för att det skulle vara en egenutvecklad Volvomotor, samtidigt har jag inte sett någonstans att det skulle vara en "Fordmotor". Var har du snappat upp det?
av tunnis
Om det är 1,6D ni menar är denna en fransman (från PSA)
av tunnis
och 2,0F
borstarmicke skrev:Det är 2.0d som är en Ford-motor.
Helt fel. 2,0D är en fransk PSA, precis som 1,6D

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]