Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frilins
ER skrev:Är man lycklig ägare av bil med premiumpaneler i framdörrarna så kan jag stark rekommendera dessa 8+3"högtalare fram liksom övriga 6.5" och 8"högtalare (center ej inräknat) i Premium Sound systemet. Väl värda sina pengar om man kan hitta dessa på skroten. Med dessa drivna av ett PA-300 så är baslåda inte lika nödvändigt i en S60 längre.
Finns det dörrar med premiumpaneler utan att ha premium högtalare?
Om så, varför det?

Har sett att JB i Jönköping har premium högtalare till salu...
Användarvisningsbild
av Loner
frilins skrev:
ER skrev:Är man lycklig ägare av bil med premiumpaneler i framdörrarna så kan jag stark rekommendera dessa 8+3"högtalare fram liksom övriga 6.5" och 8"högtalare (center ej inräknat) i Premium Sound systemet. Väl värda sina pengar om man kan hitta dessa på skroten. Med dessa drivna av ett PA-300 så är baslåda inte lika nödvändigt i en S60 längre.
Om så, varför det?

Ja det finns det, visa bilar fick premiumdörrarna i brist på andra eller vad man skall säga. sen kallas premiumdörrarna "sport" på volvospråk och är i helskinn.

/L
Användarvisningsbild
av ER
frilins skrev:
Om så, varför det?

Min har det, enda anledningarna jag kan komma på är att det är för att bilen byggdes för dessa men köparen var en snålis när det kom till billjudet, eller som Loner skriver för att bli av med dörrsidorna då det beställts för få bilar med det systemet när den aktuella bilen byggdes alt. för många med standardsidorna.
Men dom är guld värda för då ryms det en 8+3" i dörren fram och ser helt enkelt bättre ut :wink:
Användarvisningsbild
av frilins
Men då är det bara att införskaffa dylika och sätta igång! :D
av perjak
Är det nån vänlig skäl som kan reda ut om det är olika högtalare fram till 04 jämfört med 05-. Jag tror mig ha premiumdörrar (två högtalarhål fram. Ett rakt in i bilen och ett riktat upp mot förare passagerare) Min bil (V70 -06) var en lagerbil och den har bara performancesystemet.

Ni som hittat delar på skroten. Sökte ni via Volvos art.nr eller genom högtalarnas respektive benmning t.ex. "premiumhögtalare, fram + diskant"
Användarvisningsbild
av Loner
perjak skrev:Är det nån vänlig skäl som kan reda ut om det är olika högtalare fram till 04 jämfört med 05-. Jag tror mig ha premiumdörrar (två högtalarhål fram. Ett rakt in i bilen och ett riktat upp mot förare passagerare) Min bil (V70 -06) var en lagerbil och den har bara performancesystemet.

Ni som hittat delar på skroten. Sökte ni via Volvos art.nr eller genom högtalarnas respektive benmning t.ex. "premiumhögtalare, fram + diskant"
Ja, dom äldre har separat bas och diskant, medans dom nya har coax-högtalare (dvs bas & diskant i samma)

Enklast är att du tar kontakt med JB http://www.jb-bildemo.se/
och säger vad du vill ha, dom är hyffsat kunniga.
Annars kan du ju söka både på art nr och premium osv.. eller watttalet 40/75/100 på bildelsbasen

/L
Användarvisningsbild
av ER
perjak skrev:Ni som hittat delar på skroten. Sökte ni via Volvos art.nr eller genom högtalarnas respektive benmning t.ex. "premiumhögtalare, fram + diskant"
Jag kollade upp vad som mer satt i bilen i ljudväg(via undermenyn hos bildelsbasen) och kunde därmed veta vilket system bilen i fråga hade.
av Sid
Nu måste ja bege mig in i diskutionen lite för några frågetecken poppade upp. Jag har en V70N -2003:a med svart "sport inredning", dvs svart helskinn. Är dom dörrarna förberedda för prenium högtalarna?

Nån som är duktig får gärna hjälpa mig på traven, för ja e också inne på fixa lite bättre ljud i bilen.
av Teemu
det kan du se om du tittar på dörrsidan. På premium sidorna så sitter det en plats för ett mellanregisterelement brevid baselementet. (sitter snett riktat lite bakåt mot bakdörr på andra sidan av bilen) Har du dom enklare dörrsidorna finns inte denna plats för mellanregistret.
Dörrsidan ser ut så här om den inte är förberedd för premiumsound:
http://acctest.semcon.se/sv-SE/P2X/audi ... 260609.htm
Senast redigerad av 1 Teemu, redigerad totalt 0 gånger.
av Sid
Ok, ne det ser ut som "vanliga traditionella" dörrsidor.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]