Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av martinus3
Hej

Grejade lite med abs-lampan som inte vill lysa .. klantade då till mig och och lyckades kortsluta nåt så varken hastighetsmätare eller några kontrollampor fungerar. Kollade i Haynes och såg hittade då smältsäkringen som hade brunnit.
Vad gör jag åt det? Sitter ju i själva kretskortet.
Användarvisningsbild
av emwtur
Sök på forumet, har läst innan om att det finns bytessäkringar på volvo, andra säger att det inte finns längre.

Detta kanske är helt fel men:
jag var inne på AD-center imorse och såg att dom hade "silverlim" tänkt att använda till att laga värmeslingor i bakrutan - om det inte finns reservdelar så kanske man kan använda sånt lim till att limma dit en glassäkring :-)
Det kanske inte alls går men på AD-center kostade en limtub ca 90:- ....

/emwtur
Användarvisningsbild
av Sparkz
Elfa har inte, det här är ingen vanlig säkring utan en bit av ledningsfolien på baksidan av instrumentet. Den har iaf funnits som reservdel, en remsa man skruvar fast under två skruvar. Men om den har utgått skulle jag nog försöka få dit en hängsäkring. En liten smidig hållare för en glasrörssäkring kopplad till skruvarna i fråga. Frågan är bara vad det är för storlek på säkringen... Får väl räkna lite på allt som den matar, eller börja med 500 mA och gå uppåt tills den håller?
av martinus3
Hej igen.
Förstår inte riktigt hur man ska göra för att byta säkringen. Hur ska den skruvas fast? Vilka skruvar?

mvh martinus
Användarvisningsbild
av emwtur
vad för bil hade du ?
modell - år ?
Användarvisningsbild
av emwtur
meningen med en säkring är ju att man skall veta var det går sönder!
alltså säkringen måste vara det "svagaste" stället på kablaget...
så ju "bättre" och kraftigare tråd du lött dit - desto sämre är det - som säkring ...
Du vet ju själv hur lätt det var att göra sönder den förra säkringen, jag skulle nog föredragit att löda dit några kablar och sätta en hängsäkringshållare med en 2 Amperes glassäkring eller något - men så länge du inte lött dig en tråd som är grövre än den ursprungliga tråden - eller sparat en bra bit av den gamla säkringen , så går det säkert bra - det viktiga är att man vet var det svagaste stället är !

/emwtur
Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju in[…]

Ok,tack ,får undersöka hur man kollar s[…]

Köpa en tidig XC90?

Undvik 2016. Det är flertalet faktorer. Motor[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin[…]