Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej..
Nu har jag nog läst alla trådar om hastighetsmätare men blir inte mycke klokare

Problemet jag har är att hastighetsmätare och trippen fungerar bara ibland, om de är minusgrader
och då fungerar dom bara i upp till en mil, sen lägger dom av igen och då fungerar dom inte förens bilen har stått och blivit kall igen. men dom fungerar aldrig om de är plusgrader
Provade att byta givaren i bakaxeln, läste att de kunde vara den då både visare och tripp läger av, men problemet kvarstår.(Kan ju ha fått en givare med samma problem kanske? kom ju från skroten) ABS lampan lyser också, när bilen rullar, står den still så slocknar den. Har fått felkod hastighetsmätarsignal saknas. Plockade ur panelen och tryckte till kablarna men de gjorde ingen nytta, vågade inte pilla för mycke där bak ifall jag gör nått värre ;-//
Nån som har en aning?
Senast redigerad av 1 MarIve, redigerad totalt 0 gånger.
kolla upp kablarna från bakaxeln och framåt .
Jag tycker du verkar vara på rätt spår med att det borde vara sensorn i bakaxeln som inte ger någon signal.
Kolla felkoderna på ABS:en - kommer inte ihåg om den har separat larmkod för avbrott / kortslutning i sensorn !
( se informationstråden längst upp i forumet för info om hur man gör )
/emwtur
Tack för svar.
Kollade kablarna nu när jag var ute och grejade med bilen, kan inte se några fel på dom, mätte även motståndet i givaren fick 2000ohm i värde, mätte även den gamla, fick 2000 på den också, har för mig jag läst att de ska vara mellan 600 å 1600 ? Rätta mig om jag har fel. Jag satte mätstickorna ner där kontakten till kablarn sitter när jag mätte, är de rätt ställe att mäta på? men den ohm mätaren jag använd är inte den bästa, hitta inte den riktiga, så jag ska mäta om i morgon med en riktig multimeter och inte en som är från 1800talet som den jag använde nu..
Ska även se om jag kan få några felkoder från ABS..
Fler förslag på vad de kan va är välkomna :D
mätte den gamla givaren förut med en riktig multimeter, fick 1300 ohm, men den "spika" upp till 2000 precis när jag la på mätstickorna, nån som har nått bra svar på detta? ligger den på 1300 är den väl okej? men hur är det med att den visar 2000 precis när man lägger på stickorna?
Tacksam för svar. Börjar bli trött på trasig hastighetsmätare nu..
Kom på en annan ska jag behöver hjälp med. Var sitter startinsprutaren?
Tack igen
att den "spikar" kan förklaras med att den är induktiv - en spole alltså.
inget onormalt skulle jag säga !
Mät också mellan jord och respektive kabel !
skall vara "avbrott"

/emwtur
Jag tror inte på givaren, går faktiskt inte sönder så ofta. Men kabeln rör ju sig hela tiden när bakaxeln fjädrar, den kan gå av. Eller så har du glapp i instrumentet, men det gjorde ingen skillnad när du var där och pillade?
Dåliga lödningar i själva mätaren har också förekommit...
Tack för svar..
Jag får prova att mäta kablarna och se vad jag får för spännande resultat.. Nä de blev ingen skillnad alls när jag tryckte till kablarna bak mätarn..
Mätaren och trippen borde väl inte lägga av samtidigt och börja fungera samtidigt igen om de är dåliga lödningar väl? tror jag läste att trippen brukar fungera fortfarande om de är kassa lödningar, men jag kan ju ha fel, vore inte första gången :D Sen försökte jag få fram felkoderna från ABS:en men de utaget verkar vara kasst, hände ingenting när jag koppla i och tryckte på knappen, helt dött. eller är de nått specielt med abs utaget?
Jo, det stämmer att om båda läggar av samtidigt så är det nåt med signalen.

Har jag fattat rätt? Du har fått felkod från ABSen förut, men nu är det dött? Funkar det att läsa på nåt annat, t ex motorn? Felkod på hastighetssignal är lite speciell, den sätts varje gång du sätter på tändningen och försvinner av sig själv när styrenheten gör sitt självtest vid 7 km/h eller vad det är. Så du får alltså åka en sväng och sen kolla felkoder utan att stänga av tändningen för att på 111 från ABSen.

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]