Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StenFrisk
Jag har bytt handbromsbelägg eftersom även jag haft den vanliga volvo sjukan... Limmet har släppt från backarna.... Allt är på plats osv men det stora problemet är att jag inte kan få på skivorna nu... Jag måste justera in beläggen på något vänster ??? Har en s60 T5 2001.... Hur gör man för att justera beläggen så att man kan få på skivan ???

tacksam för snabbt svar....

mvh
av Psyko
StenFrisk skrev:Jag har bytt handbromsbelägg eftersom även jag haft den vanliga volvo sjukan... Limmet har släppt från backarna.... Allt är på plats osv men det stora problemet är att jag inte kan få på skivorna nu... Jag måste justera in beläggen på något vänster ??? Har en s60 T5 2001.... Hur gör man för att justera beläggen så att man kan få på skivan ???

tacksam för snabbt svar....

mvh

Du måste antagligen släppa lite på justeringen som är vid spaken.
Lyft upp damasken runt spaken så hittar du justerskruven på hö sidan
om spaken
StenFrisk skrev:Det är alltså där jag måste släppa ??? Trodde det fanns något mer ställe i närheten av skivan nämligen... ???
Ja de är där. Dra åt handbromsspaken lite, ta tag i skinnet runt spaken o dra upp mot taket så lossar den.. Sen under har du en vit plastbit som du lyfter undan. Sen lossar du på 10mm muttern som sitter där. Glöm inte att spänna sen när du fått på skivorna.
Det fungerade utmärkt men jag hade ingen plastbit över den satt direkt till höger bara en bult typ som gick upp en bra bit... Dom har nog varit rätt bra spända en gång i tiden hehe.... Skruvade ut den nästan helt och fick på ena skivan.... och den andra skivan fick brukas det vanliga våldet för att få dit men det gick och fungerade bra.... sen skruvade jag ner mutten en bit så nu tar den stenhårt på typ 3 klicket det borde vara ok ???

Tack så hemskt mycket för hjälpen....
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är ju lite "tomrum" innan första klicket, så det är nog ok.

Och så ett tips: Lossa inte för mycket på muttern, det brukar räcka att släppa tills skruven sticker upp 5mm ur muttern. Lossar man för mycket och sen pillar lite med vajern ute vid hjulet kan den kroka av bakom spaken, och då får man lossa mittkonsolen för att sätta dit den igen.
" ta tag i skinnet runt spaken o dra upp mot taket så lossar den.. "
:lol: Vet inte varför, men det där fick mig att börja skratta...måste vara att jag är trött :D
Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]