Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av comeandgetme
Tjena!

Hoppas ni kan hjälpa mig!?

Som rubriken säger har jag en 850 -94 som har glapp styrning.
Det käns som om problemet ligger i servon eller liknande, för glappet blir mer märkbart i höga hastigheter.
Och man kan ibland höra att det "knakar" eller "knäpper" till under instrumentbrädan, men detta ljud uppstår bara ibland. Bilen i sig spårar bra och upplevs inte svajig på något sätt, utan det är mer som ett tomrum på nån cm innan styrningen tar.

Har ni några tips på vart jag ska kolla, var kan ett sånt glapp uppstå?

//Robert
av *pettson*
comeandgetme skrev:Tjena!

Hoppas ni kan hjälpa mig!?

Som rubriken säger har jag en 850 -94 som har glapp styrning.
Det käns som om problemet ligger i servon eller liknande, för glappet blir mer märkbart i höga hastigheter.
Och man kan ibland höra att det "knakar" eller "knäpper" till under instrumentbrädan, men detta ljud uppstår bara ibland. Bilen i sig spårar bra och upplevs inte svajig på något sätt, utan det är mer som ett tomrum på nån cm innan styrningen tar.

Har ni några tips på vart jag ska kolla, var kan ett sånt glapp uppstå?

//Robert
Kontrollera din rattstång nedåt. Det finns en knut som går att lossa. Är det inte ordentligt åtskruvat får du rattglapp.
Även nedre rattaxelknuten (syns i motorrummet) kan bli glapp.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kolla upp det snabbt! Att en knut låser sig eller ramlar isär i farten är nåt man helst slipper vara med om...
av comeandgetme
Äntligen fått tummen ur och kollat var glappet finns.

Styrknuten direkt efter "brandväggen" glappar, är det metallen som slits eller har den böjts?
Jag trodde mest att det var nån "bussning" "gummiinlägg" (eller vad man nu ska kalla det) som gjort sitt, inte att den kan låsa sig/ramla isär? :-O)
Motorn tappar kraft och dör.

Lampan börjar inte lysa direkt. Om det ä[…]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]