Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#268015
bilgalen skrev:Fast det står ju: Sammantaget innebär det att fordonskatten på dieselbilar sänks.

Frågan är ju bara hur mycket?
Hmmm, låt mig gissa. Lika mycket som skattehöjningen är värd för en bilist med "normal" körsträcka.

Ja, jag är cynisk in i märgen vad gäller skattefrågor.
#268017
Jag är också cynisk när det gäller regering och bilar. Tex så är ju moderna dieselbilar mycket billigare i skatt än motsvarande äldre bilar. Skiljer ju tex ganska rejält om man tittar på 2009 istället för 2007 års modeller. Frågan är ju hur detta tapp på skatteintäkter ska tas in?
#268043
Jag snubblade på detta på alltommotor.se (DN.se):
För alla fordon ska ett grundbelopp på 360 kronor och en vägtrafikregisteravgift på 43 kronor betalas.

BENSIN/EL
År 2010
(gram koldioxid/km >120 g x 15) + 360 + 43

År 2011-
(gram koldioxid/km >120 g x 20) + 360 + 43


DIESEL
År 2010
((gram koldioxid/km >120 g x 15) + 360) x 3,15 + 43

År 2011-2012
((gram koldioxid/km >120 g x 20) + 360) x 2,55 +250 + 43

År 2013-
((gram koldioxid/km >120 g x 15) + 360) x 2,4 + 250 + 43


ETANOL/GAS
År 2010-
(gram koldioxid/km >120 g x 10) + 360 + 43
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... att-1.9883

Jag råkar sitta med databladet på A4 och kan snabbt göra några jämförelser:

IDAG:
A4 Avant 2.0 TDI 170 Quattro släpper ut 162 gr/km och har idag en vägskatt 4.515 kr.
Audi A4 Avant 2.0 TFSI 211 quattro släpper ut 176 gr/km och har en vägskatt på 1.500 kr

2010:
A4 Avant 2.0 TDI 170 Quattro, vägskatt: 3161 kr
Audi A4 Avant 2.0 TFSI 211 quattro, vägskatt: 1243 kr

2011-2012
A4 Avant 2.0 TDI 170 Quattro, vägskatt: 3353 kr
Audi A4 Avant 2.0 TFSI 211 quattro, vägskatt: 1523 kr

2013-
A4 Avant 2.0 TDI 170 Quattro, vägskatt: 2669 kr *)
Audi A4 Avant 2.0 TFSI 211 quattro, vägskatt: 1553 kr

*) En "miljövänlig" bil får en relativt stor sänkning. Dieselskatten ökar med 40 öre/l vilket blir 600 kr på 1500 mil.

Nu har Alltomotor.se uppdaterat artikeln :)
Så räknar du ut din nya fordonsskatt
Bilar som släpper ut upp till cirka 180 gram koldioxid per kilometer får sänkt skatt, enligt regeringens förslag. Men även bilar med betydligt högre utsläpp få skatten sänkt nästa år, men den höjs igen 2011.

Uppdaterad: 10 mars 2009, 13:10
För alla fordon ska ett grundbelopp på 360 kronor och en vägtrafikregisteravgift på 43 kronor betalas. Skatten på miljöbilar som registreras efter 1 juli 2009 börjar inte att tas ut förrän efter fem år (gäller nu även företag).

Bensin/el
År 2010
(gram koldioxid/km >120 g x 15) + 360 + 43

År 2011-
(gram koldioxid/km >120 g x 20) + 360 + 43


Räkneexempel

Toyota Yaris 1,3 VVT-i
I dag: koldioxidutsläpp 120 g, fordonsskatt 660 kr.
Ny skatt: 403 kronor (360 + 43)

Toyota Avensis 1,8 VVT-i kombi
I dag: koldioxidutsläpp 155 g, fordonsskatt 1.185 kr.
Ny skatt:
2010: 928 kr (35 x 15 + 360 + 43)
2011: 1.103 kr (35 x 20 + 360 + 43)

Volvo V70 2,4 (140 hk)
I dag: koldioxidutsläpp 214 g/km, fordonsskatt 2.070 kr.
2010: 2.130 kr (94 x 15 + 360 + 43)
2011: 2.283 kr (94 x 20 + 360 +43)

Chrysler Grand Voyager 3,8 LX aut
I dag: koldioxidutsläpp 302 g/km, fordonsskatt 3.390 kr.
Ny skatt:
2010: 3.133 kr (182 x 15 + 360 + 43)
2011: 4.043 kr (182 x 20 + 360 + 43)


Diesel

År 2010
((gram koldioxid/km >120 g x 15) + 360) x 3,15 + 43

År 2011-2012
((gram koldioxid/km >120 g x 20) + 360) x 2,55 +250 + 43

År 2013-
((gram koldioxid/km >120 g x 15) + 360) x 2,4 + 250 + 43


Räkneexempel

(miljötillägget på 250 kronor är beräknat på bilar som är registrerade efter 1/1 2008)

Volvo V50 1,6 Drive
I dag: koldioxidutsläpp 118 g/km, fordonsskatt 1.984 kr.
Ny skatt
2010: 1.177 kr (360 x 3,15 + 43 = 1.177)
2011-2012: 961 kr (360 x 2,55 + 43 = 961)
2013: 907 kr (360 x 2,4 + 43 = 907)

Volvo V70 2,4D
I dag: koldioxidutsläpp 172 g/km, fordonsskatt 4.536 kr.
2010: 3.634 kr (52 (172-120) x 15 + 360 x 3,15 + 43)
2011-2012: 3.863 kr (52 x 20 + 360 x 2,55 + 250 + 43)
2013: 3.653 kr (52 x 20 x + 360 x 2,4 + 250 + 43) Not: Fel, enligt formeln ovan blir det 3029 kr

Volvo XC90 D5 aut
I dag: koldioxidutsläpp 224, fordonsskatt 7.036 kr.
2010: 6.091 kr (104 (224-120) x 15 + 360 x 3,15 + 43)
2011-2012: 6.515 kr (104 x 20 + 360 x 2,55 + 250 + 43)
2013: 6.149 kr (104 x 20 + 360 x 2,4 + 250 + 43) Not: Fel, enligt formeln ovan blir det 4901 kr

Etanol/gas
År 2010-
(gram koldioxid/km >120 g x 10) + 360 + 43


Räkneexempel

Volvo V70 2,0 F
I dag: koldioxidutsläpp (bensin, inga officiella etanolvärden finns) 206 g/km, fordonsskatt 1.420 kronor.
Ny skatt: 1.263 kr (86 (206-120) x 10 + 360 + 43)

Volvo V70 2,5 FT aut
I dag: koldioxidutsläpp 243 g/km, fordonsskatt 1.790 kr.
Ny skatt: 1.633 kr (123 x 10 + 360 + 43)
#268332
Och en höjd drivmedelskostnad på 800kr vid en körsträcka på 2000 mil. :wink:

Den ena handen ger, den andra tar...
#268334
Jag kör långt ifrån 2000 mil per år, och fundamentalt så tycker jag det är bättre att ta ut skatt på drivmedel istället för på bilar. Det är fullständigt orimligt att min bil ska kosta 2500kr om året i skatt på grund av koldioxidutsläpp även om den så inte rör sig en meter under denna tid. Det sämsta med förslaget är att nu blir det svårt att bestämma sig vad man ska rösta på i nästa val.
#268338
Inte svårt alls i nästa val. Hur stor tror du inte höjningen hade varit med miljötalibanerna vid rodret? Några 40 öre och 5kr/gr hade inte räckt långt.

Sist de var vid makten skulle de höja bensinskatten med 4kr litern, kom ihåg det.

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]