Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#264528
Till dom som eventuellt nynnade på "Happy days are here again", (För er yngre kan ni lyssna här så ni förstår "vitsen") :wink:
Kolla det här:
Från SvT Rapport

M vill satsa på vattenkraft

Publicerad 21 februari 2009 - 17:19
Uppdaterad 21 februari 2009 - 19:31
Moderaterna vill satsa mer på vattenkraft och slopa fordonsskatten för miljöbilar de fyra första åren. Dessutom vill man att utsläppsrätter för flyg auktioneras ut. Flygbolagen får då betala mer för utsläppt koldioxid.

Se och hör mer: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... pos=rubrik

Detta är alltså från Moderaterna, som var den ena politikerns parti i motionen om lägre dieselskatt.
#264621
Till Halmstaden: Om du lyssnar i slutet på inlägget, så hör du att dom säger att koldioxidskatten måste höjas. Diesel är ett fossilbränsle, och som sådant blir det aldrig miljövänligt, även om utsläppsvärdena ligger markant under vad en bensinbil släpper ut. Diesel är och förblir fossilt.
Vattenkraft hänger ju inte så mycket ihop med just bilar, om man inte är elbilsfreak, men hela förslaget handlade om den framtida energipolitiken.
#267987
Bensin eller Diesel verkar ju spela kvitta, staten har upptäckt att dieselbilar är snåla och därför betalar för lite skatt, det ska nu stävjas. Nu ska skatten på diesel UPP.

Energiskatten på diesel höjs i två steg med sammanlagt 40 öre per liter.
#267999
http://www.dn.se/opinion/debatt/vi-hoje ... l-1.816758
För att stimulera och öka takten i en övergång till en mer miljöanpassad fordonspark föreslås i klimatpropositionen, att nya miljöbilar befrias från fordonsskatt under de första fem åren. Dagens miljöbilspremie ersätts därmed med en långsiktig skattebefrielse. Ändringen bör träda i kraft den 1 januari 2010, men gälla retroaktivt och tillämpas för bilar som tas i bruk från och med den 1 juli 2009. Dagens miljöbilsdefinition gäller.

Detta innebär att bilar som drivs på förnyelsebara bränslen och el, samt bensin- och dieseldrivna personbilar som släpper ut mindre än 120 gram koldioxid per kilometer, kommer att vara befriade från fordonsskatt. En skillnad jämfört med dagens miljöbilspremie är att skattebefrielsen inte bara gäller bilar som köps av privatpersoner utan även de som köps av företag, t ex förmånsbilar.

Samtidigt tar vi nästa steg mot att öka beskattningen av utsläppen genom att öka koldioxidrelateringen i fordonsskatten. Koldioxidbeloppet i den koldioxidbaserade fordonsskatten höjs från 15 till 20 kronor per gram koldioxid som överstiger 120 gram koldioxid per kilometer. Vilket innebär att skatten från och med 2011 höjs med 5 kronor för varje gram koldioxid en bil släpper ut. Nya lätta lastbilar, lätta bussar och husbilar inordnas i den koldioxdbaserade fordonsskatten. Bränslefaktorn för dieselbilar sänks och miljöfaktorn ersätts med ett fast belopp. Sammantaget innebär det att fordonskatten på dieselbilar sänks.

Vidare föreslår vi att energiskatten på diesel höjs i två steg med sammanlagt 40 öre per liter. En första höjning med 20 öre bör ske den 1 januari 2011 och en andra höjning med 20 öre den 1 januari 2013. För att kompensera den tunga trafiken för ökade skattekostnader som följer av dieselskattehöjningar bör även fordonsskatten för tunga lastbilar och tunga bussar sänkas.
#268010
Vad var det jag sa? Man höjer skatten på bensinbilar istället för att utjämna skillnaden :evil:
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]