Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

läste i här i en gammal tråd att man kan kolla på varvräknaren om hallgivaren är kass, idag när jag fick motorstopp och försökte starta hade jag bra snurr på startmotorn men varvräknaren stod helt stilla, helt plötsligt började varvräknaren röra sig och bilen startade o stannade igen efter ca 30sekunder andra gången startade den inte o v-räknaren stod still, alltså varvräknaren rör sig inte = kass hallgivare, eller?
Varvräknaren hämtar signalen från tändspolen, så det enda du vet är att felet ligger "innan" spolen. Alltså hallgivare - styrenhet - slutsteg eller kablaget mellan dessa.
Njae.. det är ju signalen till spolen, som kommer från slutsteget. Men ett avbrott på primären kanske skulle ställa till det, å finns det inget som drar upp signalen mot plus när inte slutsteget jordar den.
Men som jag har sagt innan några gånger: På 13 år som Volvomek har jag bytt kanske 1 eller 2 tändspolar, så det är inte det första jag misstänker om det fattas gnista.
(Det gäller alltså den gamla vanliga cylindriska typen, spolar med inbyggt slutsteg, och dom som sitter direkt på stiftet går sönder oftare. Renault har haft stora problem med sina t ex.)
ja allt var nytt utom bränslepumparna de var bättre begagnade o testade innan montering, idag har jag även bytt fördelare och fördelarlock som jag köpt på skroten, har inte kört någon längre sträcka än men på det jag körde idag så hackade den till två gånger o ville dö men starta direkt igen, känns som felet består, måste felsöka på nåt sätt men det är inte lätt när man fått stopp vid nån vägkant o är själv i bilen, då får man sitta där i bilen en timme o vänta tills den kallnar så man kan ta sig hem, men den funkar till jobbet iallafall det är bara 4 km :cry:
Man kan ju lägga en flaska kylspray i bilen
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,444500000
när biluslingen stannar så kan man ju ge en del i taget en dos och kolla om den startar.
/emwtur
ja kylspray har jag också tänkt på, ska nog fixa det, jag har nu kört en längre strecka och konstaterar att felet är kvar, idag ska jag byta jordflätor o kolla olika anslutningar, tips på vart jag ska kolla motages tacksamt
nu har jag skruvat dit extra jordflätor till kaross o motor o tog en tur men den tvärdog efter bara hundra meter, när jag försökte starta hände inget o varvräknaren stod still, den tände till en gång men dog igen, sen bytte jag tändmodulen från den nya till orginalet då startade den så jag kom hem o lät den gå på tomgång o efter ett par minuter så dog den igen, så problemet verkar bli värre när den stannar även kall, nu blir det förmodlingen skroten men det skulle vara mycket intresant o veta felet, det är synd för motorn tar ingen olja o lådan är perfekt :(
jordpunkten bakom höger framljus ( uppe i hörnet av motorrummet) jordar en del relät till insprutarna ( sitter på höger expansionskärlet) har jag för mig !
/emwtur
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Startproblem V70

Du har lagt din tråd under kategorin bilar u[…]

Volvo car UX

Och de har dessutom tagit bort möjligheten at[…]

Elschema hittar du på https://www.manualslib[…]