Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
henka35 skrev:
Guligan skrev:Ja det knarrar och knakar rätt ordentligt. Min har rullat snart 5 000 mil. Man börjar dock bli van knarrandet vid det här laget...
Har du varit in med din? Låter den hela tiden eller beror det på ute temperaturen? Min verkar även låta mest när bilen är kall och den blir bättre när den varmkörs.

//Henrik
Nä, jag har inte varit iväg med den. Jag har dock behov av bilen dagligen så det får väl bli i samband med 6 000-milaservicen om några månader.

Ja, det låter klart mer när det är kallt och bilen är kall.
av Jazziton
Efter en längre period med diverse knirr o knarr inne i kupen, så har en service tekniker ÄNTLIGEN hittat felet (källan) till dom grövsta ljuden i min V70 II MY08 2,4D. Detta i förbindelse med en annan garantiåtgärd (ja, det har varit några av dom redan...). Som tur var (eller otur...) så uppkom detta ljudet plötsligt mer markant, vilket det inte gjorde tidigare, o denna gång var det tydligt vart ljuden kom ifrån, eller så var det bara denne service tekniker som hade ett "gott" öra för vart felen kom ifrån. För de andra som har kollat bilen tidigare, har för det första inte hittat något o för det andra fattat noll när man beskrivit problemet för dom. Dom har t.o.m försökt förklara missljuden som om det kom från lös inredning..... MEN roten till missljuden i bilen var bussningsringarna. Åtgärd - smörja in med fett o så har jag nu kört en period utan de markantaste knirr o knarrandet. Lite kommer det fortarande, men jag kan inte lokalisera, det uppfattas som vagt o man hör det bara om man lägger märke till det o bara som en annan beskriver det, när man ger maxutslag (kraftig acceleration). Jag vet inte om det är bara för att jag lägger extra märke till det nu, eftersom missljuden i perioder har gjort mig tokig.

Efter insmörjning/fettning av bussnings ringarna tycks problemet vara löst, men frågan är om jag skall kräva utbyte av bussningsringarna som garantiåtgärd, eller vänta tills de dyker upp mer markant nästa gång? Jag har ett års garanti kvar på bilen.....

J
av Bowsnow
Hade inne min i december på 3000-milar servicen, då fick han gå igenom en del punkter, bland annat knarrande bak(luckan). Han smorde upp den, gissa om det komm tillbaka nu i februari?! Jepp!!! Ska man behöva acceptera detta på en premiumbil? Hade ju inte detta felet på mina gamla V70N. Har Volvo gått i Fords skola för mycket?

V70II 2,4D
av Amli
Bowsnow skrev:Hade inne min i december på 3000-milar servicen, då fick han gå igenom en del punkter, bland annat knarrande bak(luckan). Han smorde upp den, gissa om det komm tillbaka nu i februari?! Jepp!!! Ska man behöva acceptera detta på en premiumbil? Hade ju inte detta felet på mina gamla V70N. Har Volvo gått i Fords skola för mycket?

V70II 2,4D
Nej, det ska man inte acceptera tycker jag. Jag fick oxå lite knarr på min baklucka här om dan och åkte DIREKT in till min återförsäljare. Det är ju ett känt fel och han åtgärdade det på 5 min genom att smörja in det. Tydligen är det Volvo som har klantat sig när det gäller material val vid bakluckan och det är plasten som knarrar mot metallen när karossen flexar.
Nu har jag precis avverkat en långresa till fjällen och har inte hört ett ljud, men jag har inget intresse av att behöva åka inte till Volvo en gång i månaden för att få detta åtgärdat. Att göra det själv är förmodligen lätt men att göra det på en bil för närmare 500K? Skulle inte tro det...
av Jazziton
Amli skrev:
Bowsnow skrev:Hade inne min i december på 3000-milar servicen, då fick han gå igenom en del punkter, bland annat knarrande bak(luckan). Han smorde upp den, gissa om det komm tillbaka nu i februari?! Jepp!!! Ska man behöva acceptera detta på en premiumbil? Hade ju inte detta felet på mina gamla V70N. Har Volvo gått i Fords skola för mycket?

V70II 2,4D
Nej, det ska man inte acceptera tycker jag. Jag fick oxå lite knarr på min baklucka här om dan och åkte DIREKT in till min återförsäljare. Det är ju ett känt fel och han åtgärdade det på 5 min genom att smörja in det. Tydligen är det Volvo som har klantat sig när det gäller material val vid bakluckan och det är plasten som knarrar mot metallen när karossen flexar.
Nu har jag precis avverkat en långresa till fjällen och har inte hört ett ljud, men jag har inget intresse av att behöva åka inte till Volvo en gång i månaden för att få detta åtgärdat. Att göra det själv är förmodligen lätt men att göra det på en bil för närmare 500K? Skulle inte tro det...
--------------------------
..... ett litet tillägg till min tidigare inlägg: förutom infettning av bussnings ringarna så smörjde verkstaden även in bakluckan på min V70, för att viss (knarrande) ljud kom från bakvagnen också. Det var inte bara lite olja som lades på, en del av det ligger kvar vid själva låset.... Ingen rolig syn o man skall absolut passa sig så man inte råkar doppa i jackan eller annat kläder där när man lastar in/ut saker. Skall bli intressant att se vad som händer efter en längre period o när oljan är verknings lös. Jag har absolut ingen lust att åka in till verkstaden flera gånger per år för åtgärd av ett kännt problem som jag tycker att Volvo bör åtgärda med en mera permanent lösning. Nu ligger inte min vagn i samma pris klass som en halv mille, men gott o väl närmare 300t strecket. Men jag tycker ändå man kan kräva kvalitet av Volvo i den prisklassen. Eller....???
Användarvisningsbild
av henka35
Jazziton skrev:
Amli skrev:

V70II 2,4D
--------------------------
..... ett litet tillägg till min tidigare inlägg: förutom infettning av bussnings ringarna så smörjde verkstaden även in bakluckan på min V70, för att viss (knarrande) ljud kom från bakvagnen också. Det var inte bara lite olja som lades på, en del av det ligger kvar vid själva låset.... Ingen rolig syn o man skall absolut passa sig så man inte råkar doppa i jackan eller annat kläder där när man lastar in/ut saker. Skall bli intressant att se vad som händer efter en längre period o när oljan är verknings lös. Jag har absolut ingen lust att åka in till verkstaden flera gånger per år för åtgärd av ett kännt problem som jag tycker att Volvo bör åtgärda med en mera permanent lösning. Nu ligger inte min vagn i samma pris klass som en halv mille, men gott o väl närmare 300t strecket. Men jag tycker ändå man kan kräva kvalitet av Volvo i den prisklassen. Eller....???
Min baklucka har varit tyst i nästan 1 år nu sedan insmörjning. Sedan tycker jag mig inte se något fett/olja efter deras jobb.

//Henrik
Användarvisningsbild
av henka35
Uppdatering: nya länkarmare är beställda och kommer att monteras den 24/3.

//Henrik
av Vålvå
Hur gick det med länkarmarna,blev det tyst?
Jag har ett klart irriterande skrapande/knarrande läte från framvagnen någonstans.Låter väldigt mycket när man tar bilen på morgonen men slutar när den motionerats en stund,låter i stora vägbulor då hela karossen gungar inte i små gupp.
Låter också mest när det är kallt.
Användarvisningsbild
av henka35
Vålvå skrev:Hur gick det med länkarmarna,blev det tyst?
Jag har ett klart irriterande skrapande/knarrande läte från framvagnen någonstans.Låter väldigt mycket när man tar bilen på morgonen men slutar när den motionerats en stund,låter i stora vägbulor då hela karossen gungar inte i små gupp.
Låter också mest när det är kallt.
Det har blivit tyst i och med de nya länkarmarna. Jag hade samma problem som du beskriver.

//Henrik

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]