Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mats
Hej!

Ratten på min V70n sitter lite löst, om man håller "klockan tolv" så kan man trycka den framåt kanske 3-4 mm. Det känns väldigt skumt. (inte premium direkt)
Nån som vet om skruvarna bara kan skruva upp sig? Jag misstänker att det är skruvarna vars hål man ser går in i rattens mitt.
Nu får man ringa Bilia och se till så dom fixar detta + lite klonk i framvagn, 1 mån kvar på nybilsgaranti :D
Användarvisningsbild
av CarMan
Mats skrev:Hej!

Ratten på min V70n sitter lite löst, om man håller "klockan tolv" så kan man trycka den framåt kanske 3-4 mm. Det känns väldigt skumt. (inte premium direkt)
Nån som vet om skruvarna bara kan skruva upp sig? Jag misstänker att det är skruvarna vars hål man ser går in i rattens mitt.
Nu får man ringa Bilia och se till så dom fixar detta + lite klonk i framvagn, 1 mån kvar på nybilsgaranti :D
det finns en skruv med längre gänga att sätta dit
Användarvisningsbild
av Mats
Okej Carman, det är alltså vanligt att ratten sitter löst?
Vad ska man ha för mejsel för att dra fast skruven som sitter där?
Användarvisningsbild
av Whisky
Alltså... är det själva ratten eller rattcentrum som är löst?

Krockkudden och knappsatsen lossas med de skruvara du referar till. Ratten sitter i en centrumbult med en låsmutter (17 vill jag minnas) som du kommer åt om du demonterar rattcentrum. Prova först att dra åt den, om det är själva rattern som är lös!
Användarvisningsbild
av CarMan
Whisky skrev:Alltså... är det själva ratten eller rattcentrum som är löst?

Krockkudden och knappsatsen lossas med de skruvara du referar till. Ratten sitter i en centrumbult med en låsmutter (17 vill jag minnas) som du kommer åt om du demonterar rattcentrum. Prova först att dra åt den, om det är själva rattern som är lös!
18
Användarvisningsbild
av Mats
Alltså om jag tar tag i rattkransen så kan jag ruska på ratten, glapp skulle man kunna kalla det.
Konstigt för det blev bara så helt plötsligt för ett par veckor sedan...
Användarvisningsbild
av Whisky
En avancerad gissning och möjlighet är väl att (om vi utgår från att du köpt bilen begagnad?) någon har lossat ratten förut och inte skruvat åt låsmuttern ordentligt. Den har nu lossat mer efter en tid av svängande och rattande....
Användarvisningsbild
av Mats
Japp köpt begagnad, föredetta tjänstebil under 2300 mil, varför skulle dom under den tiden ha velat lossa ratten?

Jag ska ringa den tekniker på Bilia som har hand om min bil så ska han få titta på problemet. Vill inte mecka själv bredvid en krockkudde med risk att göra något fel.
Användarvisningsbild
av Mats
Så nu är bilen fixad.
Dom var tvungna att demontera airbag, skruva fast, och sen montera airbagen igen.
Hoppas grejerna sitter ihop nu :)
Användarvisningsbild
av CarMan
Mats skrev:Så nu är bilen fixad.
Dom var tvungna att demontera airbag, skruva fast, och sen montera airbagen igen.
Hoppas grejerna sitter ihop nu :)
sate dom dit en ny skruv?

Hej, Som rubriken lyder. Min fråga är […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Om där inte är någon kompression i[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]