Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krax
Jag har efter en dyrbar reparation fått gasdriften att
fungera klanderfritt och jag undrar lite över förbrukning.

Dessa förbrukningssiffror gäller för biogasdrift:

Fullastad, 5pers, takräcke med skidor
Stockholm Dalarna i minusgrader: 0.75 nM3

1 person lite last tor Stockholm Enköping: 0.66 nM3
Jag har inte direkt ansträngt mig att köra snålt
utan brännt på ganska bra på motorväg.

Låter detta normalt för en 02 som gått 32k mil?

Motsvarande för bensindrift har jag inte kollat,
tänker köra så lite som möjligt på detta bränsle.
När man åker norrut blir det ju tyvärr så att man
blir tvungen att tanka bensin.
av Fred
Tjena!

Det låter som ganska bra siffror, tycker jag! Jag har loggat min förbrukning sen jag köpte min bil och jag ligger på 6,27 kg/100km vilket motsvarar 7,8375 Nm2/100km. Det är extremt blandad körning, dock med övervikt mot stadskörning i Stockholm.

Jag kan tipsa om den tyska sidan spritmonitor.de. Där kan man logga alla kostnader som har med bilen att göra men det är framförallt förbrukning som är det intressanta. Speciellt för oss med gasbilar som inte kan köra med "tanka fullt, kör och tanka fullt igen"-metoden för att kolla förbrukningen.

Jag kan också tipsa om forumet forumgas.se för alla gasbilsförare. Där snackas det mycket gasbilsspecifikt!

Mvh
/Fred
av krax
6,27 kg/100km
?? väger du bilen före och efter tankning??

Går det inte att lita på att gaspumparnas
kompressorer fyller bilen med samma
tryck (200kg/cm2) så att man får samma
mängd vid full tank.

Ibland är det ju väldigt dåligt tryck i pumparna
och då går det ju inte få "full tank" det vet jag.

Om man fyller vid samma munstycke varje gång
borde väl felet bli rätt litet. förutsatt att det
finns tillräckligt med gas i depån.
av Fred
krax skrev: ?? väger du bilen före och efter tankning??
Oh, nej!! Anledningen till att jag angav min förbrukning i kg är att det är vad alla andra länder (utom Sverige då) anger som gasmängd (spritmonitor.de är tysk). Att använda vikt istället för volym är ett mycket bättre sätt att mäta mängd på eftersom ett kilo gas alltid innehåller lika mycket energi medan energin i 1 kubikmeter gas varierar med temperatur och lufttryck. Därför använder man det som kallar "Normal kubikmeter" som är en viss mängd gas under det som man enats om är normala förhållanden. Varför svenska gasleverantörer valt denna metod har jag ingen aning om.
krax skrev: Går det inte att lita på att gaspumparnas
kompressorer fyller bilen med samma
tryck (200kg/cm2) så att man får samma
mängd vid full tank.
Kort sagt: Nej! Trycket i pumpen beror på hur mycket tryck det är i tankarna i depån. Detta skiljer sig otroligt mycket! Har man otur kommer man precis efter en sopbil har tankat och då får man inte i mycket i sina tankar.

Ett tips är att titta snett ned under siffrorna på pumpen. Du ska så att säga titta mellan ytterhöljet och utrymmet nedanför displayerna. Där finns det på många pumpar ett sifferverk med röda siffror som visar trycket i pumpen. Det kan vara lite klurigt att se dem, speciellt om solljuset reflekteras i glaset men använd något mörkt att skärma bort ljuset, eller kanske enklast: kolla när det är mörkt ute!

När du kopplar på slangen på bilen visar siffrorna trycket i dina tankar innan du börjat tanka, och när du tankat klart ser du trycket i dina tankar efter tankningen är klar. Om du kollar på min förbrukningssida på spritmonitor (som jag länkade till ovan) och sätter pekaren över pratbubblorna till höger så kommer du se de siffror jag sett när jag tankat. Det är sifferkombinationen som ser ut typ: 197-56-187 där 197 är vad pumpen visat innan jag kopplat slangen till bilen, 56 är med slagen på bilen mao trycket i bilens tankar och 187 är trycket i bilens tankar när pumpen stannat. Du kan också kolla vad din tankning gjort med pumpens tryck genom att kolla in siffrorna när du kopplat loss slangen!
krax skrev: Ibland är det ju väldigt dåligt tryck i pumparna
och då går det ju inte få "full tank" det vet jag.

Om man fyller vid samma munstycke varje gång
borde väl felet bli rätt litet. förutsatt att det
finns tillräckligt med gas i depån.
Du resonerar emot dig själv lite, så du har både rätt och fel. Anledningen till att man inte får i "full tank" är just att det är dåligt tryck och trycket har inget med munstycket att göra. Inte heller med pumpen...inte ens med tankstället att göra. Det har endast med tidpunkten att göra, om du kommer in till tankstället när de precis ställt dit nya flak med gas eller om du kommer in när det är dags att byta flak.

Mvh
/Fred
av krax
Hmm jag vet inte om jag resonerar mot mig själv.
Jag har ju som du vet tömt mina gastankar på olja, som kommit ifrån kompressorn vid pumpen.
Jag har fattat det på detta vis: Kompressorn pressar in gas i tankarna på bilen tills trycket blir 200kg/cm2
då man betraktar tankarna som "fulla" dvs då bilens gasmätare visar fullt.
Det kan ju inte vara så att man får i det tryck som depåerna har då skulle det ju minska hela tiden
hur mycket man får i tankarna och sällan bli fullt.
Vilket tryck det är i depåtankarna vet jag inte det kan ju vara både mer och mindre än 200 när de är nyfyllda.
Vid de tillfällen jag inte fått "full tank" är väl när det är så lite kvar att det inte är rimligt att köra
kompressorn till 200, det tar för lång tid helt enkelt.

Men jag skall kolla nästa gång i Mörby om jag kan se tryckmätaren i pumpen, för det verkar ju inte
stämma med mitt resonemang om man inte får i runt 200kg, Jag trodde att kompressorn som fyllt
mina tankar med olja fanns där för att se till man alltid får "full" tank.

Vilket tryck är det i bilen när tanken är tom dvs när bilen kopplar över till bensin?
Kan man se att tankmätaren inte visar max när det som du skriver är 180 på mätaren i pumpen.

Jag tycker att min mätare står på max när jag tankat. Nu har jag ju inte hunnit med så många än.
Det som brukar skilja är hur lång tid det tar att tanka beroende på hur mycket det finns i depån.

En annan sak som gör mig fundersam är att du skriver att innan du börjar tanka så visar pumpen
tex på 226 och när du tankat på 180 som din logg anger. (rejmes)
Betyder det att depåtrycket har minskat med 46kg bara på din tankning, det låter ju konstigt, då lär
det ju inte räcka till många bilar!??

Vid en del tillfällen har du ju högre tryck efter tankning än före enligt loggen!

Jag blir mer och mer förvirrad.

Kanske finns det en mellantank som fylls med hjälp av kompressorn och därifrån till bilen.
Jag tycker att man märker att, när man tankar, så sätter kompressorn igång först efter ett tag
och man märker då att tankarna fylls mycket snabbare.

Den mängd som man får i bilen enligt pumpen stämmer väl även om det inte blir "full tank" varje gång,
får man väl hoppas ändå.
av Fred
Ok, det blev många frågor här så jag gör det enkelt för mig genom att svara i ditt inlägg:
krax skrev:Hmm jag vet inte om jag resonerar mot mig själv.
Jag har ju som du vet tömt mina gastankar på olja, som kommit ifrån kompressorn vid pumpen.
Jag har fattat det på detta vis: Kompressorn pressar in gas i tankarna på bilen tills trycket blir 200kg/cm2
då man betraktar tankarna som "fulla" dvs då bilens gasmätare visar fullt.
Det kan ju inte vara så att man får i det tryck som depåerna har då skulle det ju minska hela tiden
hur mycket man får i tankarna och sällan bli fullt.
Vilket tryck det är i depåtankarna vet jag inte det kan ju vara både mer och mindre än 200 när de är nyfyllda.
Vid de tillfällen jag inte fått "full tank" är väl när det är så lite kvar att det inte är rimligt att köra
kompressorn till 200, det tar för lång tid helt enkelt.

Först och främst kan jag säga att jag är ganska säker på att man inte kan tillämpa vanlig matematik när det gäller gastankning. Trycket är så starkt beroende av många olika faktorer, så som temperatur, luftfuktighet, kompressortryck, tanktryck och säkert en hel del andra grejer också. (Tänk på att när du fyller med gas så blir tankarna i bilen varma vilket gör att gasen expanderar och tar mer plats! Just därför är enheten kg mycket bättre att använda än Nm2.) Det är därför inte så att pumpens kompressor pumpar tills trycket i bilens tankar är 200 BAR. Det jag har märkt är att om siffra ett är hög så blir ofta siffra tre också hög vilket gör att jag kommer långt innan jag behöver tanka igen. Är siffra ett låg så blir oftast siffra tre låg och då kommer jag behöva tanka relativt snart igen. Nuförtiden (det senaste halvåret) är det väldigt sällan som siffra tre ligger över 200 när jag tankar i Stockholm. Detta har jag skrivit till AGA om men inte fått något svar.

Men jag skall kolla nästa gång i Mörby om jag kan se tryckmätaren i pumpen, för det verkar ju inte
stämma med mitt resonemang om man inte får i runt 200kg, Jag trodde att kompressorn som fyllt
mina tankar med olja fanns där för att se till man alltid får "full" tank.

Pumpen i Mörby har tryckmätaren. Den brukar också vara ganska enkel att se eftersom hela macken ligger i skugga och det dessutom finns ett tak. Du kan nog släppa det där med att du alltid får i 200 BAR...så är det inte.

Vilket tryck är det i bilen när tanken är tom dvs när bilen kopplar över till bensin?
Kan man se att tankmätaren inte visar max när det som du skriver är 180 på mätaren i pumpen.

Jag har faktiskt bara varit med om att bilen kopplat över till gas en gång och då hade jag inte börjat logga trycket, men det lägsta tryck jag loggat är 22 BAR. Tankvisaren i instrumentet ska du inte lita på!! Det är bara en fingervisning av hur mycket tryck det är i tankarna. Du kommer säkert märka att den lever sitt eget lilla liv. Ofta händer det att varningslampan börjar lysa när jag vet att det är mycket gas kvar. Sen om man stängt av bilen och startar den igen så lyser inte lampan på ett bra tag, så nej: du kommer inte kunna se på mätaren om det varit taskigt tryck i pumpen. Den kommer visa fullt men du kommer se att den sjunker snabbare än normalt vid körning.

Jag tycker att min mätare står på max när jag tankat. Nu har jag ju inte hunnit med så många än.
Det som brukar skilja är hur lång tid det tar att tanka beroende på hur mycket det finns i depån.

En annan sak som gör mig fundersam är att du skriver att innan du börjar tanka så visar pumpen
tex på 226 och när du tankat på 180 som din logg anger. (rejmes)
Betyder det att depåtrycket har minskat med 46kg bara på din tankning, det låter ju konstigt, då lär
det ju inte räcka till många bilar!??

Vid en del tillfällen har du ju högre tryck efter tankning än före enligt loggen!

Precis, detta är verkligen ingen exakt vetenskap och man måste helt enkelt släppa det tänk man är van vid när det gäller att tanka vätskor. Gas uppför sig på helt andra sätt! (Eller ska man vara petig så uppför sig vätskor och gas ganska lika men i det här fallet så här gasen mycket mer känslig för yttre omständigheter.)

Jag blir mer och mer förvirrad.

Kanske finns det en mellantank som fylls med hjälp av kompressorn och därifrån till bilen.
Jag tycker att man märker att, när man tankar, så sätter kompressorn igång först efter ett tag
och man märker då att tankarna fylls mycket snabbare.

Exakt hur systemet fungerar vet jag faktiskt inte...men jag ska ta reda på det vid tillfälle! 8)

Den mängd som man får i bilen enligt pumpen stämmer väl även om det inte blir "full tank" varje gång,
får man väl hoppas ändå.

Jodå, du får i det antal Nm2 som du betalar för men, och jag tjatar lite om detta, hade vi använt kg som enhet så hade allt blivit mycket enklare att förstå!
Mvh
/Fred
P.s Förresten, får man fråga var du bor någonstans? Eftersom du nämner Mörby så bor vi nog på samma sida stan! :D D.s

Pärlan har nu över 35.000 pålitlig[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]