Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alan
Hej såg en hel del andra trådar om OBDII läsare. Men ingen som bara handlade om V70/S70 96-99.
Så jag tänkte starta en tråd för att underlätta för oss som vill köpa rätt grejor.

Vad jag har förstått så behöver man ett program som hetter VoL FCR och en Kabel OBD2 USB FTDI
1. Mjukvaran.
Vet någon om ett program man kan ladda ner från internet som fungerar ex VoL FCR. Har provat från PB men det verkar inte fungera.

2. Hårdvaran.
Har kommit fram att man hälst skall köpa en kabel med COM port, fungerar alla kablar med COM port, eller finns det olika modeller.

Har även förstått att en OBD2 USB FTDI Chipset kabel fungerar. Är det någon som vet vilka andra varianter det finns och var man kan beställa en OBD2 USB FTDI chipset kabel från Sverige?
Användarvisningsbild
av Claes74
96 - 98 passar Vol-Fcr till, 99 har delat system mellan can och iso och programmet klarar inte av att läsa alla enheter.
kolla http://www.ilexa.co.uk för mer info.
efter 99 passar det inte alls.

com porten du pratar om är bara ett namn inne i datorn, seriell eller usb port är nog namnen du är ute efter.
finns en verision av V-F ute till vardera och den ena går inte använda ihop med en kabel till den andra.

däremot skall ev kablar til V-F vara kopplade till com 1 för att fungera, detta får du justera i kontrollpanelen så porten där
kabeln sitter heter com 1.
annars fungerar det inte heller.

Biltema har en läsare som täcker både can och iso.

Claes
av Mackansglt
alan skrev:Hej såg en hel del andra trådar om OBDII läsare. Men ingen som bara handlade om V70/S70 96-99.
Så jag tänkte starta en tråd för att underlätta för oss som vill köpa rätt grejor.

Vad jag har förstått så behöver man ett program som hetter VoL FCR och en Kabel OBD2 USB FTDI
1. Mjukvaran.
Vet någon om ett program man kan ladda ner från internet som fungerar ex VoL FCR. Har provat från PB men det verkar inte fungera.

2. Hårdvaran.
Har kommit fram att man hälst skall köpa en kabel med COM port, fungerar alla kablar med COM port, eller finns det olika modeller.

Har även förstått att en OBD2 USB FTDI Chipset kabel fungerar. Är det någon som vet vilka andra varianter det finns och var man kan beställa en OBD2 USB FTDI chipset kabel från Sverige?
Jag köpte min OBDII USB kabel med FTDI chipset på Tradera. Fick med två cd skivor, en liten skiva med programmet VAGCOM och drivrutiner till FTDI chipet och en stor CD skiva med VOL-FCR och drivrutiner för FTDI chipet.
Vad jag förstått så är en FTDI chipet en "high speed serial converter", den converterar så att man kör på USB porten på datorn.
Jag har dock inte lyckats få mitt att fungera ännu. Den säger bara hela tiden
"Port status OK, interface not found".
VAGCOM har nämligen den funktionen att du kan testa kabeln utan att plugga in den i bilen.
Har också testat i bilen men fungerade inte, har för mig att den larmade för någonting liknande.
Vad jag förstår så hittar den inte drivrutinerna till FTDI chipet och därför larmar den för "interface not found". Kan kanske också vara själva kabeln eller chipet som är paj.
Skulle gärna vilja testa med en annan kabel. Ingen här i stockholmstrakten som har FTDI kabel som man skulle kunna prova med så man kan utesluta vad som är fel, kabeln med chipet eller själva installationen.
av alan
Har nu beställt en kabel gör 350 kr så om allt fungerar så lägger jag upp info om någon mer vill köpa. Har även laddat ner ett program från PB så nu borde allt fungera. Har även fått tag i en gammal Laptop med Seriell port (com port) Köpte en ny HD till den igår, eftersom den gamla troligen var trasig.
Tyvärr så kan man inte välja att boota från USB läsare i bios så jag fattar inte hur jag skall få in något OS? eftersom man bara kan välja floppy och HD... Men nu är jag lite off topic.
Användarvisningsbild
av Claes74
Mackansglt skrev:
alan skrev:Hej såg en hel del andra trådar om OBDII läsare. Men ingen som bara handlade om V70/S70 96-99.

1. Mjukvaran.

2. Hårdvaran.

Jag köpte min OBDII USB kabel med FTDI chipset på Tradera. Fick med två cd skivor, en liten skiva med programmet VAGCOM och drivrutiner till FTDI chipet och en stor CD skiva med VOL-FCR och drivrutiner för FTDI chipet.
Vad jag förstått så är en FTDI chipet en "high speed serial converter", den converterar så att man kör på USB porten på datorn.
VAGCOM har nämligen den funktionen att du kan testa kabeln utan att plugga in den i bilen.
Har också testat i bilen men fungerade inte, har för mig att den larmade för någonting liknande.
Vad jag förstår så hittar den inte drivrutinerna till FTDI chipet och därför larmar den för "interface not found". Kan kanske också vara själva kabeln eller chipet som är paj.
Skulle gärna vilja testa med en annan kabel. Ingen här i stockholmstrakten som har FTDI kabel som man skulle kunna prova med så man kan utesluta vad som är fel, kabeln med chipet eller själva installationen.

Har du justerat portnamnet till com1 i enhetshanteraren?

Claes
av Mackansglt
Claes74 skrev:
Mackansglt skrev:

1. Mjukvaran.

2. Hårdvaran.

Har du justerat portnamnet till com1 i enhetshanteraren?

Claes
Japp
Användarvisningsbild
av Claes74
förstår inte detta med ftdi?? varför inte bara en vanlig usb kabel utan krångel?
själv använder jag denna http://www.traderamotor.com/showObject. ... bd_2_felko
fungerar ypperligt. priset på just denna var väl lite högt tycker jag och han skriver att han sett priser upp till 900.
jag köpte min för 299 inkl mjukvara på blocket och denna tillkom ju ingen mjukvara.

Claes
av alan
Hej

Har nu äntligen rätt ut allt, provade allt för några dagar sedan och allt fungerade bra. Så nu skall jag öppna en ny tråd för att få hjälp.

Jag tog fram en gammal Siemens B series laptop med seriell port. Köpte en ny HD till den på 160 GB PATA, Sen köpte jag en seriell kabel på Tradera. Installerade programmet och sen fungerade allt direkt!

Jag bor i Märsta så om någon vill ha hjälp att läsa koder eller släcka service lampan så är det bara att höra av sig.
start o stop

Nu skriver du ju inte exakt vilken modell du har m[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Lite godis att läsa här ia[…]

Volvo V50 "Mr White"

Nya damasken monterad.jpg Hallå! Nu var ny[…]

Motorkod (B5234T3) Hej! Jag har nyligen bytt vatt[…]