Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eltoro2
Hej ! Upptäckte nyligen att det kom på marken något som lännade en torr grönaktig spår i vintergruset under bilen.
den i så fall skulle komma från förarsidansdelen (V70) under motorn. Vet någon vilken vätska lämnar en sådan "signatur på marken?

TM
Användarvisningsbild
av samcan
Styrservo oljan fyller man på til vänster när man öppnar motorhuven, så det borde inte vara det då
samcan skrev:Styrservo oljan fyller man på til vänster när man öppnar motorhuven, så det borde inte vara det då
ok. skulle den här styrservooljan uppfylla någon annan (utom styrning) funktion? tex kopplingen?
av Fred
Dock är det ju så att hela styrningen sitter på motsatt sida från där man fyller på servooljan så ett läckage i servosystemet kan nog manifestera sig i pölar lite här och där.

Kolla alla nivåer i motorrummet, de vätskor som inte är kylvätska borde visa ganska snart på nivån om det finns ett läckage. Kylvätskan är lite knepigare eftersom den går så mycket upp och ned beroende på om motorn är varm eller inte. Om du har möjlighet så lukta på pölen, om det luktar lite sötaktigt så är det med största sannolikhet kylvätska. Om du vågar kan du också ta YTTERST lite på tungan, om det smakar sött så är det glykol. Dock ska man veta att glykol är GIFTIGT!!

Mvh
/Fred
Det verkar som om alla vätskor är på samma nivå inklusive glykolen. Bakgrunden till mina frågor är följande; Sedan i sommras fick jag i kupen glykollukten (lite) som jag inte kan upptäcka varifrån den kommer. Sen så upptäckte jag att de glykolslangar är så utplacerade i motorutrymmen att de blandannat ligger och gnider ( och kanske läcker just där) på stället där motor och kopplingen sätts ihop. och som kanske ger mig förutom glykollukten också en liten "donk" ljud då jag släpper kopplingen under körningen tills den blit varmt. Jag menar att lammelen fuktas eller suger åt sig fukten som avdunstar av friktionen efter några min. under körningen. Jag vet, det låter lite långtsökt men med tanke att den gröna fläcken på marken komm just i höjd med kopplingens position då bilen står parkerad, började jag bygga upp den här teorin, så vem vet....
TM
av to_ka
Om det är en diesel så går ju kylslangarna till EGR röret där ovanpå v-lådan. Har vart med om att det läckt där, och även i en liten skarv till vevhusventilationen (är nämligen vattenuppvärmd på nya dieslarna) som sitter strax bakom mot torpedväggen till. Det kan inte vara bromsvätska från kopplingen som kommer då? Isåfall kan det ju läcka ur urtrampningslagret/slavcylindern som sitter inne i kopplingshuset o rinner ner genom ett litet skvallerhål mellan motor/låda. MVH
Fred skrev:Dock är det ju så att hela styrningen sitter på motsatt sida från där man fyller på servooljan så ett läckage i servosystemet kan nog manifestera sig i pölar lite här och där.

Kolla alla nivåer i motorrummet, de vätskor som inte är kylvätska borde visa ganska snart på nivån om det finns ett läckage. Kylvätskan är lite knepigare eftersom den går så mycket upp och ned beroende på om motorn är varm eller inte. Om du har möjlighet så lukta på pölen, om det luktar lite sötaktigt så är det med största sannolikhet kylvätska. Om du vågar kan du också ta YTTERST lite på tungan, om det smakar sött så är det glykol. Dock ska man veta att glykol är GIFTIGT!!

Mvh
/Fred
Haha ja glykol är giftigt, men du skulle kunna ta en klunk utan att märka nått, desutom innehåller det kräkmedel så du skulle bara bli illamående =)
av LaRy
Visst kan man doppa fingret i vätskan och snudda vid tungan och känna om det är sött, men GLYKOL ÄR MYCKET GIFTIGT och innehåller ej kräkmedel. Din eventuella söta glykol på uppfarten är rena delikatessen för både hund och katt, de älskar glykol och dör efter några dagar. Dödlig dos för katt är 1,5ml / kilo kroppsvikt och för hund 6,5ml / kilo.
goransson89 skrev: Haha ja glykol är giftigt, men du skulle kunna ta en klunk utan att märka nått, desutom innehåller det kräkmedel så du skulle bara bli illamående =)
Ta en klunk utan att märka nåt!? :-O)
Mja jag är nog inte lika optimistisk som du. :wink:

Det finns inte Rattvinkelgivare på skruvat e[…]

Absolut något sämre komfort. Har du set[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bät[…]

Hej! Jag kör en Volvo V40 D2 2015 (manuell) […]