Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Ingemar
Hej

Jag ska byta ut allt kablage till en traktor och en bil (kabelbrand).
Vet någon var man kan beställa allt som behövs, flatstift (rullpressning) ,skyddsslang,kabel,relähållare,relän,säkringshållare o.s.v ?
av Rådlös
Specialtänger som t.ex. till rullpressning är fruktansvärt dyra för en amatör. (Jag har varit i branschen ca 25 år!) Medan vanlig flatstiftstänger finns hos Clas Ohlson och Biltema med flera. Men du skall inte köpa den billiga sorten, två stansade plåtbitar, utan en "äkta ABIKO" t.ex. Dom är inte särskillt dyra. Exempel Clas Ohlson: 30-5154 269 kr. Om det hade varit i proffssammanhang, hade tången varit godkänd som verktygstyp eftersom den går att justera/kalibrera. Vitsen är att när du klämmer, med rätt kabelarea och rätt kabelsko, så släpper inte spärren förrän du har klämt hela vägen med rätt tryck.

Tängerna för rullpressning, t.ex. AMP Mate'N Look och liknande ligger i prisläget 2 och kanske 3 tusenlappar eller mer. Jag vet ingen som säljer dessa till lågpris och som riktar sig till "garageamatörer". Annars kan jag tänka mig att om du kollar på Kvarndammens Bilauktioner, så säljer dom ut inte bara bilar, utan massvis av förrådsmaterial från både firmakonkurser och militärförråd. Där finns det stor möjlighet att du kan hitta något till "rätt pris". Det finns fler liknande firmor som säljer konkursbon etc. etc.

Länk till Kvarndammen: http://www.bilauktioner.com/ Och ABIKO: http://www.kablema.se/index.asp?l=1&p=39

Det är så här i dagens konkurrentutsatta industri att alla vill kunna visa upp att dom är ISO-certifierade och godkända m.m. Då gäller det att man kan visa upp kontrollerade verktyg. Jag har sett detta från insidan och vet att det är en mångmiljonindustri. Där finns inga halvmessyrer och lågprisalternativ, utan det är high quality som gäller.

Sedan finns det även tänger med utbytbara klämhuvuden och kontakthållare etc. etc, men då är vi uppe i pengasummor där alternativet är att köpa en annan bil i stället. Så man kan sammanfatta: Allt utöver ABIKO är inte avsett för privatpersoner. Men lyckas du så berätta hur och var.
Användarvisningsbild
av Sparkz
På en nyare bil skulle jag försöka hitta kablage på skroten. Största chansen är nog självplock, och hinna dit innan nån går fram med avbitaren... Würth och Berner har lite kabelskor, eller gå via tillverkaren. Inte direkt billigt i något av fallen om det går åt lite större mängder. Och så finns det så många olika typer av skor, plus att man ska ha lite olika kabelareor för varje typ...
Kablar är inte helt lätt att hitta heller om man ska ha massa färgkombinationer.

vad är det för årsmodeller och märken på bil och traktor?
Användarvisningsbild
av isak
det där hade du f-n så rätt i,+ alla tusen olika kabelskor kont-stycken mm verkar vara ny design på varje modell som kommer? sista 15 åren har det exploderat från fab- sida att komma med nytt ock inte lika grejor inom samma konsörn ens!
samt mycket dåligt katalogmareiel förbättrar inte det hela.
ISAK
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är ju lite så... "Nu ska vi bygga en ny modell, var börjar vi? Jo, vi slänger bort alla befintliga kontaktdon och skaffar nya!"
av *pettson*
Har man kontakter med nån firma kan man köpa 90% igenom CARGO. Dom har bra kabelskor och verktyg och dom är faktiskt billiga. Dom riktar sej till verkstäder med bilel. Dock får vemsomhelst som har firma handla där. Det är en guldgruva..
AC problem V70 2016 D3

Det finns ett relä som styr tillslaget av mag[…]

Laddat batteriet några timmar då den b[…]

Låg bromsvätskenivå!?

@snowman , Laddar upp bild genom -Fullstän[…]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Jag såg att @theodorkalin hade gjort det p&a[…]