Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bamse
Obeskrivlig känsla att köra en 2,4D automatare på 0.52 (och samtidigt hålla trafikrytmen vid övervägande blandad körning) - har t.om blivit en tävling med frugan om vem som kör snålast (utan att bilda köer :lol: )

Tricket med D5 (alla dieslar i V70:n heter D5xxxx) motorn verkar vara att helt undvika höga varv (alltid under 1700-2000 rpm), dvs då turbon börjar dammsuga tanken. Å andra sidan vill ju man alltid trycka till på gasen och känna det sköna vridet i dieseln - svår avvägning måste jag säga :twisted: . Sedan kanske det finns andra aspekter, koksar t.ex turbon igen om man inte blåser ut den ordentligt?

Hur ligger ni andra till på förbrukarfronten?
av Arne
Min S60 D5 -02:a ligger runt 0,54 l/mil, och då ligger jag runt 110 km/h. Är det kallt ute drar den något mer pga. dieselvärmaren.
av Roknäs
Jag har en 2,4d 5 växlad. Om man inte kör fort drar den lite. Om jag kör ca 90 på långkörning drar den 0,5. Men kör jag 110 5,5. Tror att man skulle ha haft en till växel för att få ner varven. Men det roliga är ju att man kan köra lite roligare utan att den drar mer än ca0,6 :) Lite bättre än min gamla bensinare som drog från 0,8 och uppåt...
av Bamse
Bara sååå väldigt trist att dieslar ska bestraffas med nya pålägg på dieseln bara för vi inte bränner av tillräckligt med soppa = dåliga skatteinbetalare i statens ögon. 40 öre/litern extra från 2011... :evil:
Å andra sidan skulle fordonsskatten krypa ner lite, men det var otydligt hur mycket.
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]